Hej!

Jag har en firma som byter panel och målar vårt radhus just nu. Jag har haft en frihängande balkong som också behövde bytas efter 43 år.

Den bärande principen är densamma som tidigare där de bärande balkongreglarna är inskjutna ca 1,5 m in i väggen och bultas ihop med golvbjällaget. Nu är det CC 50 och tidigare var det CC 100 vilket var lite svaijgt. Material på reglarna är 45x145 impregnerat.
Mot husväggen är det nu tätat med fogskum i husväggen. Panel saknas på bild men hamnar utanpå detta.

IMG_4371.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den tidigare balkongen var "tätad" mot huset med två sådana här bleck innanför fasaden som sammanfogades uppifrån och nedifrån under varje regel:
IMG_4383.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vet inte om det direkt slöt tätt men det verkar inte ha uppstått några fuktskador. Det fanns ingen riktig luftspalt innan, med Masonite istället för vindpapp.

Det känns som om det borde tätas mer men jag har svårt att säga hur.
Snickarna menar att vatten inte kommer in, det vatten som kommer rinner ner genom luftspalten innanför fasaden och sen ut vid nästa bleck. De menar att man kan specialbeställa nya bleck som ser ut som de gamla och lägga utanpå fasaden och täta med silikon etc. Den läggs under trallen.

Vad har ni för tankar? Vad är brukligt tätningsförfarande? Det bildas ju snödrivor etc där på vintrarna och vatten som ligger på en parallell yta försvinner inte direkt. Jag är inte helt övertygad.

Tack!
 
Tycker du ska skaffa nya bleck lika dom gamla och lägga bakom panelen, och låta dom gå ut på plåten nedanför.

Att vattnet som ev kommer in skulle rinna ut vid nästa bleck är ju inte säkert det kan ju lika gärna rinna bakom.
 
Tack för svar.
Det känns faktisk mest rätt att sätta liknande bleck i brist på annat alternativ. Det kanske räcker med bleck från ovansidan?
Frågan är också vad som händer med eventuellt vatten som rinner på baksidan av panelen i luftspalten. Då låses det vatten som hamnar på reglarna in då blecken hindrar vattnet för att rinna ut efter reglarna. Eller hur tänker man? Nu ska det väl inte hamna så mycket vatten där men i alla fall.

Här är ett par bilder där panelen samt trall nu är pålagd (sista trallbiten saknas mot vägg).

IMG_4393.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_4398.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej
Grabbarna på den firman är inte helt Ok. Först och främst så lägger man alltid påtar som dina gammla bakom, precis som alla andra plåtar. Men det som är mer allvarligt är att man har dragit alla skruvar i panelen för långt in, nu har du samma " ändträ " vid varje skruvskalle vilket är fel utfört. Så får man inte göra,det är lika illa som att dra gipsskruv för långt in iskivorna. Så mitt råd är betala inget för detta arbete fören dom rättat felen, altså bytt panel och monterat plåtar (bleck) på rätt sätt.
 
Redigerat:
Hej!

Jag har en dialog med byggarna angående plåtarna och ska försöka få dem att lägga nya plåtar bakom panelen, vilket jag också tycker verkar vettigast. Plåtarna bör ligga dikt an baksidan på panelen eller hur? På "andra sidan" luftspärren är det ju vindpapp och sen isolering.

Angåenede skruvarna såg jag att de spacklade över skruvhuvuden innan målning på ett grannhus förra året. Fick just svar att de kör byggfog över skruvskallarna innan målning. Är dock ensam om den frihängande balkongen så där har jag inget än den gamla balkongen att jämföra med. Ska ta det med dem också.

EDIT: Byggchiefen var precis förbi och vi snackade bleck. Han menade att det ska inte behövas bleck utan ett par skåror i överkant på reglarna håller vattnet borta. Jag var inte lika övertygad så de skulle kolla vad det kostar att ta fram nya bleck.
Det kanske går att återanvända de gamla blecken om man bara kör bleck upptill (Skåra undertill kan nog funka) och hoppar över underifrån. Annars blir det specialbeställning och då kan det dra iväg kostnadsmässigt känns det som (vilket det kan vara värt ändå).
Byggchiefen var också inne på att trycka blecken mot utsidan av panelen och foga bakom. Ser inte fördelen med detta förutom att det blir mindre jobb.

Mått på de gamla blecken är 19x19 cm
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.