Jag har nog lyckats med att ta bort en del av en bärande vägg. :blushing:
Frågan är nu om det går att bära av med ca 3 meter frihängande och ca 1 meter som kan fästas i/på/mot kvarvarande vägg?

Väggen som togs bort var två lager med 30mm tjock spånt med skjutdörr imellan.
Där väggen fanns står nu en kamin.

Anledningen till frihängs kravet är murstocken, som visserligen har en utstickande "väggbit" på ca 120mm. Kaminen som är klädd med täljsten står nästan helt mot murstockens väggutbyggnad (1-2cm mellan).
 
Jag skulle nog känt mej frestad att använda brandväggen att fästa i, men frågan är om man får.
 
Det var den första tanken som slog mig, men osäker på om det är lämpligt. Kruxet är att jag misstänker att det är ”bröstväggen” som är borttagen. Osäker eftersom ingen vägg finns ovanför. 1 1/2 plans hus med ordninggjord övervåning
 
Menar du en balk som bara är infäst i en ände?

För att någon (inte jag) skall kunna uttala sig om det går så behöver man veta mer om vad som skall bäras upp av den här balken. Ex, hurstor spännvidd är det på golvet på våningen ovanför, och ev. andra väggar som står på den yta som påverkas.

För att få en uppfattning själv om det rimliga så kan det vara bra att veta att normen för belastning i en bostad är att man skall kunna ha 200kg plus golvets egenvikt per kvm golvyta.

Så om du ex. har 20kvm golv ovanpå den här balken så ger det 4 ton, men hälften av det tas troligen upp av ytterväggarna.
 
Det jag menar är att jag vill fästa balken i ena änden bara.
Vad jag kan utläsa av ritningarna så hänger reglarna bara i ytterväggarna annars. Ena väggen på övervåningen är ca 1 meter brevid väggen som är borttagen och den andra väggen på övervåningen är ca 2,5 meter brevid. ytterväggarnas avstånd är ca 9 meter.
Kan det hålla utan balk? Det har varit en öppning med skjutdörrar innan, och nu är det istället en portal med ca 40 cm kvar till tak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.