Hej,

Jag och sambon var förbi vårt hus som håller på att byggas. I ett av hörnen på huset ser vi att det är ett litet lager grus men att det under gruset (väl synligt) ligger frigolit? Jag har aldrig sett synlig frigolit vid något hus jag har besökt. Dessutom så är det ett mellanrum mellan huset och nästa synliga frigolitbit. Det måste ju bli en sjö där när snön smälter. Ska det vara synliga eller nästan synliga frigolitbitar vid hus? Varför finns det frigolit? Nedrör från takränna, synlig frigolit vid husgrund omgiven av grus och snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag vill börja med att säga att jag är heltid grön på allt vad hus heter. Det här är kanske helt självklart för er men jag tycker det verkar konstigt.
 
Hej!
Det kallar randisolering. Den ska förhindra att tjälen tränger in under hurgrunden.
Tanken är nog att den ska döljas så småningom, när marken runt huset görs i ordning.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Aha tack! @Mattisb
Okej så det blir vi som får dölja det med mer grus när vi anlägger en gräsmatta? Döljs det med mer grus bara?

Vi har nämligen slutbesiktning om 2 veckor så allt utejobb ska vara klart.
 
Nu vet jag inte hur det är uppgjort med husbyggaren, ifall det är ni eller dem som ska göra det.
Men ja, det brukar oftast döljas med mer grus.
 
Just vid hörnen av grundplattan är det väl vanligt att man isolelerar mot tjäle i norra Sverige.
För vid hörnen kan kylan tränga in från två håll, och det blir risk för tjäle under plattan.
tjalisolering-hur-bred.jpg

Men rimligen bör väl isoleringen ligga ända in mot husgrunden?

Får man fråga var i landet huset ligger?
 
Det bör dessutom ligga med fall utåt så att vattnet rinner åt rätt håll.
 
Tack för bilden! @KnockOnWood
Väldigt pedagogiskt, känns ännu konstigare nu att det är ett glapp mellan två bitar plus att det inte ligger enda in. Huset byggs i Jämtland.

Vi har besiktning nu i veckan så ska påtala det för besiktningskillen. Förhoppningsvis så blir det något som byggentrepenören får åtgärda.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Det enda jag kan tolka det som är att det var för besvärligt att såga/skära ut för stupröret nere i backen.
Men i så fall är det ju väldigt slappt av entreprenören.

Ack ja, vi har olika problem.
Här hos oss behövs ingen tjälisolering.
Och när vår Kvalitetsansvarige (som kontrollansvarige hette då 2010) inspekterade schaktbotten sa han att
"Här behövs ingen dränering". Ibland har man tur :)

Glad Påsk ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.