Skall isolera en liten bit av kallvinden. Yttertaket består av betongpannor på läkt med masonit närmast takstolarna. Masoniten har deformerats lite här o där. Hänger ner lite på mitten. Kan jag trycka in frigolit som vindspärr och därefter ull, plast och spåntade panelbräder?

Eller duger kanske masoniten som sista utpost mot taket?

????
 
Att masoniten "hänger ner" mellan takstolarna är väl en del av konceptet.
Då rinner eventuellt inläckande vatten, som tar sig igenom/förbi takpannorna, ner i dalarna, och inte där masoniten är skarvad och spikad över takstolarna.

Som jag förstår det är din tanke med cellplast + glasull + diffusionstät plast + panel helt ok.

Men andra "experter" kanske tycker annorlunda :surprised:
 
Glöm inte luftspalten mellan masoniten och frigolit/vindskydd.

Har du tätt vid takfoten och på alla andra ställen så att inga smågnagare (möss etc) kan komma in? Annars älskar de både frigolit och glas-/stenull, och gör isoleringen till en schweizerost, (fast med större hål och mindre "ost" mellan).
 
Det är rejäla öppningar vid takfoten. Kanske skall kolla att insektsnäten är hela. Är inte all plast diffusionstät? Måste det till en specialplast? Det ligger en stor rulle plast på vinden, antagligen sedan huset byggdes 1982. Den tänkte jag använda men den kanske inte duger??
 
LUDDET skrev:
Det är rejäla öppningar vid takfoten. Kanske skall kolla att insektsnäten är hela. Är inte all plast diffusionstät? Måste det till en specialplast? Det ligger en stor rulle plast på vinden, antagligen sedan huset byggdes 1982. Den tänkte jag använda men den kanske inte duger??
Det beror på vad du menar med plast och vad du menar med diffusionstät, allting är relativt. Dessutom är ju en cellplastskiva inte en homogen plastbit utan den är ju extremt porös, därav dess isolerande förmåga. Jämför med en isodränskiva, skulle du kalla den tät? :p

Om den plasten är åldersbeständig kan du använda den, men köp ny för guds skull det handlar inte om många kronor per kvadratmeter om du nu ändå ska isolera ordentligt.
 
Redigerat:
Om du menar polystyrenskivor med frigolit så skulle inte jag rekommendera det vid tak, polystyren börjar avge giftiga gaser redan vid 50 grader har jag för mig.
 
Glömde att nämna att det här lilla isolerade utrymmet på vinden inte har någon kontakt med bostadshuset. Visserligen inryms det i samma huskropp men är helt isolerat från bostadsutrymmena. Jag har nämligen byggt en fast trappa från garaget/snickeboa. Snickeboa värms upp till c:a 10 gr på vintern med ett litet fläktelement. Det isolerade utrymmet blir alltså en utbyggnad uppåt av snickeboa och kommer att användas som förråd.

Det nya rummet har alltså till sin första uppgift att hindra värmen att sprida sig i kallvinden. Ersätter den lucka som fälldes för då den livsfarliga stegen sköts upp. Jag antar att luftfuktigheten i garaget/snickeboa är mycket lägre än i bostadsdelen. Har ändå tänkt mig att göra det helt enligt reglerna. Rummet kommer att ha kallvind runt om sig.
 
Storleken på utrymmet omfattas av 4 takstolar. Kommer att sluta väggarna relativt tidigt vid takfotsidorna. Här några bilder:

PB100381.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PB100382.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PB100383.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
PB100384.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Några bilder.
 
Tilägg till min förra kommentar
Att masoniten "hänger ner" mellan takstolarna är väl en del av konceptet.
Då rinner eventuellt inläckande vatten, som tar sig igenom/förbi takpannorna, ner i dalarna, och inte där masoniten är skarvad och spikad över takstolarna
.

Det är alltså troligen så att det inte finns ströläkt ovanpå masoniten, endast bärläkt 45x45 mm som är spikad direkt ovanpå masoniten.
Då måste masoniten "hänga ner" mellan takstolarna för att vatten skall kunna rinna ner under bärläkten.
Så det är inte någon bra ide att försöka "räta upp" masoniten.

Detta byggsätt användes, och används väl fortfarande, för att det är det billigaste sättet att bygga ett tak.
 
Eftersom vinden verkar helt fri från fuktskador så är det kanske en bra byggmetod. Dock stjäl hänget utrymme då man vill lägga tjock isolering mellan takstolarna.
 
PB120386.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser vindsgolvet ut i genomskärning. Hur fäster man bottenregeln om man vill resa en innervägg? Går ju varken att spika eller skruva. Skall man limma??
 
Det blev vindpapp ändå. Alldeles för mycket jobb för att experimentera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.