E
Skrivet av: Lobby

Trä och plastfolie i byggnadskonstruktionen kan ge dyrare försäkring i framtiden, eftersom det blir svårare att släcka vid eventuell brand, det skriver stenhustillverkarnas intresseorganisation.
 
E
Skrivet av: thomasx

Ja, jag har funderat en del kring det där med frigolit som isolering i hus. Men eftersom det alltid blir sånt himla liv när man rekommenderar att spruta Polyuretan som isolering just av brandsäkerhetsskäl, trots att PU är brandskyddat och inte brinner av egen kraft, så har jag antagit att detsamma gäller sådan frigolit som används vi husbyggen. Konstigt vore det ju annars. Så nej, jag får heller inte riktigt ihop det där
 
E
Skrivet av: xxx

Frigolit brinner jättebra. Tjock och härlig rök. Hemmagjort napalm: bensin+frigolit.
 
E
Skrivet av: Mattefnatte

Gäller detta även betonghus av sandwichkonstruktion där cellplast är ingjuten mellan inner- och ytterväggen? OM elden kommer in mellan väggarna kan det bli rena blästerugnen?
 
E
Skrivet av: Ecohouse

Frigolit är ett handelsnamn för en produkt. Cellplast, som däremot är den rätta benämningen på det isoleringsmaterial som används i många konstruktioner och som jag antar att författaren till artikeln syftar på, kan tillverkas av olika beståndskomponenter, inklusive sådana som är brandklassade.
Försäkringsbolagen letar alltid efter nya anledningar att höja premierna och skylla på "ökad risk". Ta bara privatimporterade bilar som ett annat exempel - varför skulle dessa framföras mer vårdslöst och orsaka fler olyckor? Dock är dem dyrare i försäkring.....

Timmerhus nästa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.