Hej,
mitt hus är byggd 58. I källaren och på andra våningen finns det många väggar som är tilläggsisolerade med frigolit. Det finns mycket frigolit i huset och jag gissa starkt på att den inte är från 1958. Vet någon när man började med att tilläggsisolera invändigt med frigolit?
 
F Frida80 skrev:
Hej,
mitt hus är byggd 58. I källaren och på andra våningen finns det många väggar som är tilläggsisolerade med frigolit. Det finns mycket frigolit i huset och jag gissa starkt på att den inte är från 1958. Vet någon när man började med att tilläggsisolera invändigt med frigolit?
Troligtvis aldrig. Dvs det är nog ingen vedertagen metod att isolera källarväggar inifrån med frigolit. Ligger den direkt mot väggen, eller är en luftspalt emellan? Jag bara undrar hur fuktigt det är mellan vägg och frigolit?
 
Kan varit närsomhelst. Det är ju inte fel att isolera med cellplast.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Troligtvis aldrig. Dvs det är nog ingen vedertagen metod att isolera källarväggar inifrån med frigolit. Ligger den direkt mot väggen, eller är en luftspalt emellan? Jag bara undrar hur fuktigt det är mellan vägg och frigolit?
Ja, man kan nog undra om fukten... frigoliten ligger direkt på golvet och direkt på innerväggen i gillestugan. Ändå verkar det vara torrt, ingen konstig lukt eller källarkänsla, denna delen av källaren är ju dessutom uppvärmd.
 
P Per i Hamrånge skrev:
Ligger den direkt mot väggen, eller är en luftspalt emellan? Jag bara undrar hur fuktigt det är mellan vägg och frigolit?
Ett litet påpekande:
Frigolit är inte någon ångspärr, det är ånggenomsläppligt!
 
Det förklarar saken. Men vet du när man började använda den i husen?
 
Gissningsvis på 90-talet.

Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är ju inte fel att isolera med cellplast.
En definitionsfråga. Som jag ser det är det nästan alltid fel att isolera med frigolit.
Det är extremt brandfarligt och därför inget man vill ha i sitt hus. Dessutom är det en plast, och plast per se är att betrakta som en miljöbov. Alla som hanterat frigolit vet att det oundvikligen sprids massor av dess små plastkulor. Är man utomhus så kommer det i naturen, och är man inomhus så kommer det i osorterat avfall.
 
Du har redan fått svaret: Aldrig. Cellplast/frigolit är inte lämplig som isolering inomhus varken då eller nu, då den är brandfarlig. Plast är ju mestadels olja, inget du vill ha uppspikat på väggarna hemma. )

Vill du veta när cellplast/friogolit började finnas tillgängligt för modiga hemmafixare i handeln så skulle jag kolla på wikipedia.

Edit: 2a på den bollen ))
 
Ja, jag vet, är själv inte glad över att ha det i huset. Men anledningen till min fråga var mer att jag försöker få en uppfattning om när källaren renoverades sist... Wikipedia mm ger nog inga tillfredsställande svar när det gäller användande av cellplast. Jag fått höra att den även används i dagsläget vid nybyggnationer mm trots att ett flertal bränder kan kopplas till detta. Men frågan återstår när kom man på att det skulle vara bra som isolering?
 
Att frigolit isolerar bra har man vetat länge, men mer allmänt tillgänglig i bygghandeln för GDS skulle jag tro var på 90-talet, och därifrån har det eskalerat till dagens nivåer.

Tror att orsaken till att det används invändigt är för att det är mindre otrevligt att jobba med och hantera inomhus jämfört med huvudalternativet glasull.

(Att isolera innerväggar med frigolit är ju rätt dumt. Den enda orsak jag kan komma på för att isolera innerväggar är för att dämpa ljud mellan rum, och då är frigolit värdelöst. Då ska det vara en relativt tung och kompakt isolering, oftast stenull.)
 
Redigerat:
Oldboy Oldboy skrev:
Att frigolit isolerar bra har man vetat länge, men mer allmänt tillgänglig i bygghandeln för GDS skulle jag tro var på 90-talet, och därifrån har det eskalerat till dagens nivåer.

Tror att orsaken till att det används invändigt är för att det är mindre otrevligt att jobba med och hantera inomhus jämfört med huvudalternativet glasull.

(Att isolera innerväggar med frigolit är ju rätt dumt. Den enda orsak jag kan komma på för att isolera innerväggar är för att dämpa ljud mellan rum, och då är frigolit värdelöst. Då ska det vara en relativt tung och kompakt isolering, oftast stenull.)
Tack för svaret! Om jag då kopplar ihop svaren till frågan om plastmattan som jag ställde i en annan tråd (mattan finns i samma rum) gjordes om i källaren nån gång under 80 talet. Anledningen till denns isolering skulle jag gissa var värmeskydd och som du påpekar att det var lättare att hantera. Jag upptäcker nu att jag uttryckte mig fel. Frigoliten finns på ytterväggen men insidan av huset och direkt på betonggolvet.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Gissningsvis på 90-talet.


En definitionsfråga. Som jag ser det är det nästan alltid fel att isolera med frigolit.
Det är extremt brandfarligt och därför inget man vill ha i sitt hus. Dessutom är det en plast, och plast per se är att betrakta som en miljöbov. Alla som hanterat frigolit vet att det oundvikligen sprids massor av dess små plastkulor. Är man utomhus så kommer det i naturen, och är man inomhus så kommer det i osorterat avfall.
Extremt brandfarligt är bomull också och det har man ofta nära tända ljus. Så länge du har ett ytskikt på är det väldigt låg risk för antändning. Cellplast har betydligt lägre miljöpåverkan vid tillverkning än t.ex. mineralull, men håller med om spridningen av plaster i naturen.
 
  • Gilla
Frida80
  • Laddar…
Ett litet tillägg om frigolit: en vän berättade idag att hans pappa isolerade utedasset med frigolit nån gång på 70talet för att även kunna använda det som ett slags jakttorn brandfarligt eller ej, det kan inte ha varit särskilt mysigt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.