Har köpt hus och öppna spisen har en kassett men den sitter väldigt långt in och upplever att värmen inte riktigt kommer ut. Sitter ventlationsgaller som syns på bilden men det är mycket material i spisen som ska värmas upp. Hur ska man få ut värmen? Fläkt ? Knacka bort och göra om ? Flytta unden längre ut? Tacksam för svar
 
  • Öppen spis med djupt insatt kassett och synligt ventilationsgaller, omgivet av isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen spis med kassett som brinner, sitter långt in, med ventilation ovanför och en lykta till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen spis med en djupt insatt kassett, eld brinner inuti, ventilationgaller syns ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se till att det inte något (isolering som ramlat ned) som hindrar luften att passera via dina ventilationsgaller. Jag har en annan modell och den står på fötter vilket jag tänker hjälper till med att få luften att cirkulera. Kan också vara bra att se till att luften kan röra sig på sidan och bakom för att hjälpa till att få ur värmen via ventilationsgallren. Annars är det ju inte någon nackdel att det är mycket värme som lagras, det blir ju en jämnare och längre värmespridning.
 
Ingen isolering som lossnat men möjligheten att montera en fläkt måste ju finnas. Ovanpå eller under om man ställer kassetten på någon typ av ben?
 
Kommer ut värme från ventilationsgallren men finns större potential känner jag.
 
Redigerat:
Vi kör med en fristående fläkt på golvet framför, bidrar till att värmen kommer hela stugan tillgodo. En sån där som vrider sig fram och tillbaka. Fungerar jättebra för oss.
 
Finns plats utan problem. Kanske billigaste lösningen med den typen av fläkt. Annars finns plats för riktig fläkt antar jag
 
  • Gammal rostig skorsten ovanför en kakelugn med en reflekterande glasdörr, omgiven av vitt putsat tak och svarta kakelplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Riggvägen Riggvägen skrev:
Vi kör med en fristående fläkt på golvet framför, bidrar till att värmen kommer hela stugan tillgodo. En sån där som vrider sig fram och tillbaka. Fungerar jättebra för oss.
Körde det igår och det blev bättre. Blåser in kall luft från golv på kassetten. En snygg rostfri golvfläkt riktad mot spisen kanske kunde vara något
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.