Kort fråga: Funderar på att smälla upp en 15 kvadratmeters friggebod. Samtidigt funderar vi på att skaffa ett växthus, vilka brukar betraktas som friggebodar i paragrafernas värld. Min fråga är om man kan bygga flera friggebodar eller om det är kört med växthuset när vi smällt upp 15-kvadrataren?
 
Mikael_L
Då är det kört för växthuset.

Eller då krävs det bygglov egentligen, behöver alltså inte vara kört. Men bygglovsfri area är förbrukad.

Men ni kan bygga en 11 kvm frigga + ett 4 kvm växthus, eller vilken annan uppdelning av kvadratmetrarna ni vill.
 
Har någon koll på straffsatsen är för 3 kvm extra?
 
  • Gilla
Myrrdin
  • Laddar…
Avgift för svartbygge är fyra gånger bygglovavgiften och sedan måste du också betala för bygglov i efterhand. Om man inte kan ge bygglov i efterhand för 3 kvm så måste du riva.
 
Hur är det om man söker bygglov för en lillstuga? Har man kvar sin "friggebodsrätt"? Jag frågar eftersom jag sökte bygglov för min friggebod på 15m2 innan de nya reglerna kom. Har jag då kvar ytterligare 15m2 bygglovsfri friggebod?
 
Johan Gunverth skrev:
Hur är det om man söker bygglov för en lillstuga? Har man kvar sin "friggebodsrätt"? Jag frågar eftersom jag sökte bygglov för min friggebod på 15m2 innan de nya reglerna kom. Har jag då kvar ytterligare 15m2 bygglovsfri friggebod?
Du har kvar dina bygglovsbefriade 15 kvm.

Om du har plats på tomten som ligger inom regelverket för friggebod.
 
Du får i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra komplementbyggnader som tillsammans med andra komplementbyggnader som har uppförts på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte har en större byggnadsarea än 15,0 kvadratmeter, har en taknockshöjd som inte överstiger 3,0 meter och får om de grannar som berörs medger det placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

Svaret på din fråga är, under förutsättning att du har ett giltigt, lagakraftvunnet bygglov för annan komplementbyggnad: Ja.

Observera att kraven i lag om egenskapskrav på byggnadsverk (BVL) och i 2 och 3 kap. PBL gör att brandkrav i BBR gäller alla byggnader över 10 kvm byggnadsarea. Även lovfria komplementbyggnader som uppförs mindre än 4 meter från eget bostadshus eller gräns mot granntomt ska således ha brandklass EI 30.

Anders
 
Anders L skrev:
Du får i omedelbar närhet av bostadshuset uppföra komplementbyggnader som tillsammans med andra komplementbyggnader som har uppförts på tomten med stöd av undantag från krav på bygglov inte har en större byggnadsarea än 15,0 kvadratmeter, har en taknockshöjd som inte överstiger 3,0 meter och får om de grannar som berörs medger det placeras närmare gränsen än 4,5 meter.

Svaret på din fråga är, under förutsättning att du har ett giltigt, lagakraftvunnet bygglov för annan komplementbyggnad: Ja.

Observera att kraven i lag om egenskapskrav på byggnadsverk (BVL) och i 2 och 3 kap. PBL gör att brandkrav i BBR gäller alla byggnader över 10 kvm byggnadsarea. Även lovfria komplementbyggnader som uppförs mindre än 4 meter från eget bostadshus eller gräns mot granntomt ska således ha brandklass EI 30.

Anders
Om man nu skall lägga in halva jordabalken så skall man kanske också nämna att närhet till bostadshuset regleras olika i olika kommuner.
Bara en tanke**
 
Hembyggaren skrev:
närhet till bostadshuset regleras olika i olika kommuner
Ja, enligt föreskrifter som beslutas och ges ut av resp. verk och allmänna råd som utges med föreskrifter av resp. verk.

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.