Hej allesammans! Jag har byggt en liten friggebod här hemma och det enda som saknas just nu är att få in lite el i stugan! Just nu så har jag en gul 50slang som är nergrävd från Centralen i husen in till "stugan". Min fråga är då om det är OK att dra ut en EQLQ 5g1.5 och sätta en 3p-10A dvärgbrytare i min befintliga central? Anledningen till att jag väljer 5g1.5 är för att jag inte har så mycket där ute som kommer dra allt för mycket! Jag har 2st element som kommer gå på vardera fas sen lite belysning, Ytterbelysning samt lite VU som går på 3dje fasen! Finns det något som jag skrivit här ovan som inte riktigt är fackmanamässigt utfört? Mvh
 
Hur långt är det mellan stuga och central? För effekten räcker det säkert med 10A. Men det är även spänningsfall att tänka på.
 
A Avemo skrev:
Hur långt är det mellan stuga och central? För effekten räcker det säkert med 10A. Men det är även spänningsfall att tänka på.
Ungjefär 20 meter från dvärgbrytare till K-dosan där 5ledaren ska gå in! Jag läste någonstans att man behöver gå upp om sträckan är längre än 50m, rätta mig gärna om jag har fel :)
 
tommib
Ladda ner eldim och räkna på det. Varför hålla på och gissa?

Jag hade lagt ner en EKKJ 2,5x5+2,5 eller en N1XV 5G2,5 direkt, ingen idé att snåla på kabeln på den sträckan. Du får 25 m EKKJ på Biltema av alla ställen för 660 kr så det är inga stora pengar du sparar. Faktum är att om du vill köpa EXLQ 5G1,5 på bauhaus så kostar 25 m 679 kr.

Ja, EKKJ är lite svårjobbad men i en så klen dimension är det inga problem att dra den genom ett gulrör. Dessutom gör man det bara en gång, sen ligger den där tills friggeboden rasar.
 
  • Gilla
Willy William och 1 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ladda ner eldim och räkna på det. Varför hålla på och gissa?

Jag hade lagt ner en EKKJ 2,5x5+2,5 eller en N1XV 5G2,5 direkt, ingen idé att snåla på kabeln på den sträckan. Du får 25 m EKKJ på Biltema av alla ställen för 660 kr så det är inga stora pengar du sparar. Faktum är att om du vill köpa EXLQ 5G1,5 på bauhaus så kostar 25 m 679 kr.

Ja, EKKJ är lite svårjobbad men i en så klen dimension är det inga problem att dra den genom ett gulrör. Dessutom gör man det bara en gång, sen ligger den där tills friggeboden rasar.
Men om jag sätter en 3p 16A dvärgbrytare i centralen och går med en 5g2.5 då måste jag ju gå ut med 3g2.5 till all YB, belysning inne, alla VU osv osv... därför tyckte jag att 5g1.5 var smidigare för elementen drar 1500w st och 7st LED lampor + lite VU tänkte jag att 2300w skulle räcka till gott... därpå jag frågar här i gruppen vad som är smidigast och bäst :) tack för ditt svar!
 

Bästa svaret

Om du drar 2,5 mm² i marken och säkrar av med 10A så måste du inte fortsätta med 2,5 mm² i boden. Med avståndet 20M är det högst troligt att det fungerar utmärkt som du vill göra med 1,5 mm². Men du får lite lägre spänningsfall om du använder 2,5 mm².
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Om du drar 2,5 mm² i marken och säkrar av med 10A så måste du inte fortsätta med 2,5 mm² i boden. Med avståndet 20M är det högst troligt att det fungerar utmärkt som du vill göra med 1,5 mm². Men du får lite lägre spänningsfall om du använder 2,5 mm².
Ok tack det hade jag ej koll på. Läste någonstans att det aldrig är OK att dimensioner neråt men det låter ju väldigt rimligt det du skriver ifall jag säkrar av 10A så ska det ju inte vara några konstigheter! Tacksam för all hjälp!
 
tommib
What he said. Lägre spänningsfall.

Du måste inte säkra av med 16 A bara för att du drar 2,5 kvmm. Du kan inte använda de tumreglerna vid långa kabeldragningar, men i just ditt fall går det troligen bra.

Man kan tänka sig att säkra av i friggan också om man faktiskt har behov av 16 A därute. Själv har jag ungefär samma upplägg med 20 m till friggeboden. Den är ansluten med 2,5 kvmm EKKJ och avsäkrad 3X16 A. Därute finns en minicentral där jag har ett CEE-don anslutet direkt till matningsledningen samt en dvärgbrytare C10A som säkrar av resten av installationen i boden (belysning, bevattningsautomatik, trädgårdsbelysning).
 
  • Gilla
Smurfen1337
  • Laddar…
tommib
Det är alltid tillåtet att säkra lägre än vad ledningen skulle kräva. Däremot är det aldrig tillåtet att minska ledningsdimensionen under vad som är säkert med säkringen.
 
  • Gilla
Smurfen1337
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
What he said. Lägre spänningsfall.

Du måste inte säkra av med 16 A bara för att du drar 2,5 kvmm. Du kan inte använda de tumreglerna vid långa kabeldragningar, men i just ditt fall går det troligen bra.

Man kan tänka sig att säkra av i friggan också om man faktiskt har behov av 16 A därute. Själv har jag ungefär samma upplägg med 20 m till friggeboden. Den är ansluten med 2,5 kvmm EKKJ och avsäkrad 3X16 A. Därute finns en minicentral där jag har ett CEE-don anslutet direkt till matningsledningen samt en dvärgbrytare C10A som säkrar av resten av installationen i boden (belysning, bevattningsautomatik, trädgårdsbelysning).
Du råkar inte ha något kort eller något så jag får se hur de ser ur med C10an du satt i boden? :D
tommib tommib skrev:
Det är alltid tillåtet att säkra lägre än vad ledningen skulle kräva. Däremot är det aldrig tillåtet att minska ledningsdimensionen under vad som är säkert med säkringen.
Tack så mycket för svar! ☺
 
tommib
Det kan nog finnas ett någonstans i Vad har du gjort med ditt hus idag....
 
tommib
Tog en bild idag när jag ändå var ute

Uppkopplad elcentral med kablar och strömbrytare på en trävägg, inklusive timer och utomhuslåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib tommib skrev:
Tog en bild idag när jag ändå var ute

[bild]
Fan så flott tack så mycket för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.