Hej!

Planerar ett bygge av friggebod och håller på att rita planlösning, men undrar då hur tjocka ytterväggar jag ska räkna med? Eftersom ytterväggarna räknas in i de tillåtna 15 kvm.

Tänker att det blir panel 22 mm + spikläkt 28 mm + vindduk 0,5 mm + regel 95 mm + gips 12,5 mm = 158 mm. Kan det stämma eller är jag ute och cyklar?

En relaterad fråga är om jag behöver mer än 95 mm isolering? Den ska ha luft-luftvärmepump, vatten/badrum, och kunna användas vintertid. På Gotland, så inte jättekalla vintrar så om det någon enstaka iskall dag blir lite kallt inne är det ingen fara men vill heller inte vattnet ska frysa sönder för snabbt. :) (Edit: Vid strömavbrott alltså)
 
Redigerat:
Tomture61
En LLVP till en frigga :thinking: nä .
Alldeles för liten yta för det , kommer gå on/off alldeles för ofta .
Har man enbart 15 kvm byggyta så går det inte att isolera som i ett bostadshus .
 
Jag körde på 70-reglar för att maxa utrymmet inomhus.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
En LLVP till en frigga :thinking: nä .
Alldeles för liten yta för det , kommer gå on/off alldeles för ofta .
Har man enbart 15 kvm byggyta så går det inte att isolera som i ett bostadshus .
Det är mest för kylans skull. Kan ju ha ett elelement också
 
daddydj daddydj skrev:
Jag körde på 70-reglar för att maxa utrymmet inomhus.
Intressant. I en friggebod? Och 70 isolering?
 
T Trekul skrev:
Intressant. I en friggebod? Och 70 isolering?
Ja, 70 i väggarna och det dubbla i taket. Byggde förra sommaren. Inte riktigt klar så kan inte ge något utlåtande men säker på att det blir bra.
 
daddydj daddydj skrev:
Ja, 70 i väggarna och det dubbla i taket. Byggde förra sommaren. Inte riktigt klar så kan inte ge något utlåtande men säker på att det blir bra.
Finns det något att fundera på gällande hållfasthet? Behöver man ha dubbla reglar ibland?
 
T Trekul skrev:
Finns det något att fundera på gällande hållfasthet? Behöver man ha dubbla reglar ibland?
Det beror på taktyp, takets lutning och snözon i Sverige. Samt formen på Friggeboden. Det finns bra hjälpmedel som räknar ut sånt där på nätet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.