Hej! Jag har tänkt att ordna en enkel tvättmöjlighet till fritidshuset. Eftersom det inte finns plats i huset och utbyggnad inte känns bra så tänkte jag att det skulle gå att ha ett badkar i ett eget litet oisolerat hus. Som värms upp av en vedspis, som även kan värma tvättvattnet. Inget rinnande vatten alltså. Panel målad med våtrumsfärg.Ventilation och kanske även en fläkt behövs. Golvet vet jag inte riktigt.

Jag skulle nog behöva lite råd! Verkar det här rimligt?
 
Hur har du tänkt med vatten om du inte har möjlighet till rinnande vatten i friggan?
 
Jag tar in det i dunk eller hink..
 
släpa 200liter vatten i en hink för att ta ett bad känns ju lite träligt, har du rinnande vatten i stugan kan du väl dra fram en slang sommartid?
 
Jag har inte rinnande vatten.
200liter.. Nja. Badkaret rymmer 150 liter, så får man väl räkna med att kroppen tränger undan några liter också....
Men nejdå, jag har inte tänkt att tappa upp något bad. Man ska såklart bara tvätta sig i badkaret. 20 liter är mer än tillräckligt om man häller det över sig. Vi har kört den varianten ute, men skulle ju gärna vilja vara inne.
Men jag är fundersam på fuktproblem..
 
Utan isolering blir det nog inte så mycket till fuktproblem. Men en fläkt kan vara bra. Det finns fläktar som startar automatiskt när luftfuktigheten stiger över en viss nivå. Skall det slabbas med vatten är plastmatta på golvet med uppvik mot väggarna en bra lösning. Om du räknar med att allt slabbande skall ske i badkaret så går det att klara sig utan golvbrunn. Då drar du ett avloppsrör genom golvet som du ansluter avloppet från badkaret till. En annan variant är att ha en gles trall till golv så att vattnet rinner rätt igenom.
 
Plastmatta är nog en smart lösning. Det blir ju lätt lite slabbande, även om jag tänkt att det mesta ska hålla sig i badkaret :)
Jag tänker att ett problem skulle kunna vara att det inte torkar ur ordentligt eftersom jag inte tänkt att någon värme på, annat än när man ska till att tvätta sig. Men det klart, det är ju inte så stora vattenmängder det rör sig om..
 
Det borde inte bli värre än en bastu med fukten. Och fuktproblem är främst något som brukar uppstå när man har tjock isolering.
 
Har du el i friggebon?
Ett alternativ kan ju vara 12 volts dusch antingen på batterier eller 220v adapter. säljs lite överallt, går åt ungefär 4 liter i minuten, så 2st 20 liters dunkar som stått i solen blir perfekt.
https://www.youtube.com/watch?v=vq9K1Hj9Dtc
Går ju alltid att ställa in en dushkabin oxå.

Går ju alltid att skölja av det mest med ett par hinkar vatten och sedan ha ett rinsekit, nån smart uppfinning som ger trycksatt vatten i ungefär 4 minuter utan batterier eller pump när den fylls på via slangen.
http://www.rinsekit.com/
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.