Många startade trådar blir det..
Hoppas ni har överseende med det, jag har ju nyligen köpt hus ;)

Jag ska nu i vår bygga en friggebod.
Planen är att bygga den i princip på tomtgränsen.
Grannen är positiv till det och har inga invändningar.

Är det bara att bygga då?
Krävs något skriftligt tillstånd?

4,5 meter från tomtgräns utan grannens tillstånd vet jag gäller, men nu är de bara positiva.
På deras sida så är det hundgård, samt våra garage är bara någon meter från varandra.

Mina frågor beror på om grannarna någon gång i framtiden säljer, kan då nya ägarna motsätta sig den då befintliga friggeboden?

Eller är det bara jag som är löjlig?
 
Du kan behöva bygglov. Beror lite på hur detaljplanen ser ut och hur nära grannens hus ligger tomtgränsen. Hmm... eller så är det så att friggebodar närmare tomtgräns än 4 m är bygglovspliktiga? Kan inte det på rak arm.

Se till att grannens samtycke upprättas skriftligt. Eventuella nya ägare kan inte motsätta sig samtycket.
 
Tackar för svar!

Jag vet inte om det har betydelse, men det är utanför stadsplanerat område.
Kortändan på friggeboden kommer vara mot skog.
Uppskattar att grannens hus ligger ca 8-9 meter från tomtgräns, men det är en gissning.
 
Kolla på boverkets hemsida. Där finns det nog förklarat om du behöver bygglov eller bara grannens godkännande.
 
Jag letar där för fullt, men hittar inte.
Antagligen jag som är blind så jag försöker ett tag till ;)
 
Nu kan jag det här långtfrån fullständnigt så jag kan inte lova att jag har rätt.
Men generellt utanför detaljplan så är det mycket lättare regler och har grannen givit sitt tillåtande (gärna skriftligt) så bör det inte vara några somhelst problem.
Min mamma bor utanför detaljplanerat område och hon sökte bygglov för utbyggnad, vilket hon då fick reda på att hon inte behövde göra. Men detta kan varierar från kommun till kommun och säkert ort till ort så det är absolut inget svar på din fråga. Men däremot skulle jag bli förvånad om det inte räckte med grannens medgivande (men jag har å andra sidan blivit förvånad många gånger förr)

Men absolut lättast är väl att ringa stadsbyggnadskontoret på orten och fråga vad som gäller utanför detaljplan. det kostar inget att ringa och du behöver inte uppge specefik adress om du inte önskar. Då får du ju det korrektaste svaret direkt. Många verkar dra sig för ett sådant samtal vilket jag inte riktigt förstår. Är det så att man tänkt bygga det ändå som svartbygge så är det väl skitsama vad reglerna säger. Men vill man först veta reglerna och sedan göra ett svartbygge utan att det ska vara uppenbart att man visste det så är det ju bara att fråga på en annan adress i området eller fråga vad som generellt gäller i det området.

Här kommer du i alla fall inte kunna få ett fullständigt svar utan bara som mitt grundat på egna erfarenheter (men då säkert från olika orter)

På Gotland tex får man bygga ut 50% av byggnadsytan utan bygglov utanför detaljplan (i alla fall där svärföräldrarna har stugan)
 
Tackar för svaren, det uppskattas!

Jo de i bekantskapskretsen som säger att de vet, påstår att det inte behövs bygglov om grannen går med på det.
Men jag känner mig osäker, därav tråden.

Självklart så är det enklast att ringa stadsbyggnadskontoret!
Vet inte varför jag drar mig för det egentligen.
Känns som man kan väcka en björns som sover :D
Ska ringa dem på Måndag!

Fast egentligen så har jag redan bygglov, frugan har gett mig det :)

En jäkligt OT-fråga:
Vem ska man ringa och fråga om man får såga ner en ek som står på min tomt?
Vad jag förstått så får man inte göra det hur som helst, men just denna börjar växa in över både mitt och grannens garage. Så bort ska den!
 
Redigerat:
Jag bor utanför stadsplanerat område och enligt stadsbyggnadskontoret här så skulle jag behöva bygglov om jag vill uppföra en byggnad närmare än 4,5 m från tomtgränsen.
 
RRLasse skrev:
Jag bor utanför stadsplanerat område och enligt stadsbyggnadskontoret här så skulle jag behöva bygglov om jag vill uppföra en byggnad närmare än 4,5 m från tomtgränsen.
Jepp men med grannarnas tillåtelse lär det inte bli ett problem. Men som jag skrev tidigare är det lättare att kolla upp det och få ett svar än att lyssna på vad alla kommer gissa här (självklart inkl mig)
 
frjo7205 skrev:
[länk]

[länk]
Första länken kanske ger svar vid köp av boken
Andra länken refererar till en byggnad på prickat område vilket jag inte fått uppfattningen om att detta är och således helt orelevant tycker jag. Men jag säger återigen att jag absolut inte är en kunnig persson inom området
 
Du kan ladda ner båda böckerna helt gratis från dessa länkar. Behöver inte köpa dom alltså...
 
frjo7205 skrev:
Du kan ladda ner båda böckerna helt gratis från dessa länkar. Behöver inte köpa dom alltså...

Aha det var jag som var lite trög, bra tips
 
För att återkoppla till första inlägget, så har jag nu pratat med stadsbyggnadskontoret.
Det behövs inte bygglov i min kommun.
Alltså bygga närmare tomtgräns om grannen godkänner det.
Detta är utanför stadsplanerat område, jag frågade inte vad som gäller inom det.

Ska se till att grannen ger mig skriftligt godkännande så det aldrig blir ifrågasatt i framtiden.

En bra dag för mig! :cool:

Då är det bara börja planera projekt vedbodsbygge!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.