Hej!
Jag undrar ifall det är ok att bygga bygglovsfri friggebod på 15m2 på prickmark?

Mvh Nicholas
 
Antagligen inte, kolla med din kommun.
 
ok, så generellt sätt så är det ett nej!?

För googlade lite om detta och fick upp huddinge-kommun och där var det tillåtet. Men det kanske är olika i alla kommuner då?

Någon annan som kanske känner till reglerna i Alingsås?
 
Prickmark innebär att man inte får bygga något som kräver bygglov.
Uppfyller din friggebod kraven för att vara bygglovsbefriad (storlek, höjd, placering osv), är det bara att bygga.
 
Jävel vad glad jag blev nu!
Det blir ju kanon!

Vi kommer bygga friggebod som garage, för liten bil, då vi inte har plats för annat i bygglovet och prickmarken är så långt in på tomten och där vill man ju inte ha garaget :)

Kanon!!!
 
TB skrev:
Prickmark innebär att man inte får bygga något som kräver bygglov.
Uppfyller din friggebod kraven för att vara bygglovsbefriad (storlek, höjd, placering osv), är det bara att bygga.
Detta är inte vad jag lärt mig. Vad jag lärt mig är att det ALDRIG är ok att bygga på "prickmark", oavsett om det kräver bygglov eller inte. Detta är jag till 99,9% säker på så för säkerhets skull kolla upp detta ordentligt INNAN du börjar bygga! Det är därför det finns en detaljplan.

Det du kan göra är dock att skicka in ett bygglov på din friggebod som placeras på prickmark och begära att det skall vara förenligt med en mindre avvikelse.

Jag har faktiskt aldrig hört något så konstigt att bara för en byggnad inte kräver bygglov är det ok att det strider mot detaljplanen!
 
Sådär nu vet jag, frågade plan o bygg i alingsås och de skrev såhär:


"Friggebod får du alltid ställa på prickmarkerat område, dock:
- är det närmare än 4,5 m till gata skall bygglov sökas
- grannes godkännande skall alltid inhämtas (ta skriftligt) om det ligger närmare egen tomtgräns än 4,5 m mot granne."

Med andra ord...helt grönt!!!
 
Lycka till med bygget.
/TB
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.