Jag har köpt en färdig bod som jag tänkt att ställa på ett lutande parti på tomten.

Boden är ca 2.7 m hög.

Betyder 3-meters regeln att boden inte får vara mer än 3m över mark någonstans?
Om jag skall ställa den på lutande berg blir ju en sida ca 3.4 meter över mark.
 
De 3 metrarna avser endast höjden på själva boden.
 
3m räknas över tomten runt friggeboden. genomsnittshöjden.
 
Immobil skrev:
De 3 metrarna avser endast höjden på själva boden.
styrman1 skrev:
3m räknas över tomten runt friggeboden. genomsnittshöjden.
Hmm, och dessa ska tolkas?
 
Tackar för svaret!
 
Mikael_L
Jag tror också på markmedelnivå -> nock.

Problemet är väl snarast att bestämma medelnivån ...?
(Högsta punkten + lägsta punkten) /2 kanske ...
 
Kan du fylla marken upp på något sätt?

mvh plexi
 
fylla upp marken med mer än 50cm kräver marklov. om man är petig...
 
Det med markhöjden beror på vilken kommun man bor i. I Trollhättan är det en meter innan det krävs marklov. Det står på kommunens hemsida. Kolla med kommunen vad som gäller där du bor. Du kan ha tur
 
TanjaoMarkus skrev:
Det med markhöjden beror på vilken kommun man bor i. I Trollhättan är det en meter innan det krävs marklov. Det står på kommunens hemsida. Kolla med kommunen vad som gäller där du bor. Du kan ha tur
Jag utgick från att alla kommuner hade samma. Fel av mig, Sorry
 
Lånar tråden....håller på och bygger en friggebod, 3400 x 4400 har tänkt ha 9 plintar (överkurs?) min egentliga fråga är om det är ok att använda stolphållare för syllen istället för plattjärn ?
Nämnas bör att jag kommer att ha klinker med golvvärme (elslingor), är lite skraj på att jag får sprickor i golvet, men det kanske räcker med 6 st plintar (3 i varje långsida?) samt rejäla reglar på golvet istället
 
Här skall ni få något att bita i.

En tvåvåningsbod, (friggebod som sluttningshus) med trätrall på ena sidan förändrar (eliminerar) markhöjden. Man mäter då plötsligt från trallen.

Alltså: om man bygger en högt placerad trätrall ( altan på bodens ena sida) så gäller inte längre att man mäter från marken. Man mäter från trallen.
 
Redigerat:
Rapid skrev:
Här skall ni få något att bita i.

En tvåvåningsbod, (friggebod som sluttningshus) med trätrall på ena sidan förändrar (eliminerar) markhöjden. Man mäter då plötsligt från trallen.

Alltså: om man bygger en högt placerad trätrall ( altan på bodens ena sida) så gäller inte längre att man mäter från marken. Man mäter från trallen.
...(måste förtydliga tydligen, men jag varnade- detta är svårt)
det innebär att man kan bygga en mycket hög friggebod. Högre än 3 m som anges i PBL. som maxhöjd.
 
Men man måste i så fall ha bygglov för trädäcket eftersom den inte heller får placeras mer än 50 cm över marknivå i genomsnitt utan bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.