Hej,

Jag ska bygga en 10 kvm isolerad friggebod, och ställa den på lecablock (gräsmatta idag). Bor i Stockholm. Planen för mark/grunden just nu:
  1. Gräv bort gräsmatta och matjord (typ 20 cm djup) under hela friggeboden och någon halvmeter utanför.
  2. Lägg markduk på bortgrävd yta för att förhindra växtlighet. Tänkte skippa makadam under själva friggeboden (förutom under lecablocken)
  3. Där lecablocken ska stå gräver jag hål lite bredare och längre än lecablocken, ner till sand (verkar vara ca 40-50 cm) och lägger sedan markduk i botten. Fyller sedan med makadam till marköjd. Padda makadam genom att stampa med foten, typ efter varje 10 cm påfyllning.
  4. Ställ varje lecablock på paddad makadam, se till att alla lecablocken är i våg.
Låter detta rimligt? Inser att hålen nog inte är frostfritt djup, men tycker inte det verkar vara något större problem för de flesta jag läst om. Undrar nu:

1. fyller det någon funktion att lägga makadam/liknande på markduken under själva friggeboden, eller är det ”bara” en estetisk fråga?

2. räcker det att stampa för att padda makadam under lecablocken?

3. Hur gör man i hörn med lecablock, sätter man ett block som långsida och kortsida delar på, eller två som då bildar ett slags ”L” i hörnet - ett för kortsidan och ett för långsidan?

4. Ska man lägga syllpapp mellan lecablock och golvregel?

5. Vilken storlek på lecablock är rimligt?


Tacksam för all input, ingen supervan byggare som säkert märks 🙂
 

Bästa svaret

Lite funderingar:
Grundläggningen beror på material och användning av friggan.
Tar man en enkel oisolerad liten byggnad, byggd i massivträ, dvs reglar och brädor/spont så tål en sådan byggnad ev sättningar. Fönster och dörrar tål inte lika mkt rörelse, men med ett generöst dimensionerat hål i stommen så finns justermån.
Vill man ha dagens villastandard inne med spacklade gipsskivor och tapeter etc så tål det inte nämnvärt med rörelse alls. Då krävs en stabil grundläggning.
Om det är sand en liten bit ner i marken så indikerar det att det bör vara väldränerat och stabilt, dvs minimal risk för sättningar. Det är viktigt att underlaget är samma i alla 4 hörnen, dvs sandmark.

Att täcka markduk beror på vinden och kanske djur, men även estetiskt. Vidare antar jag att man i normalfallet inte vill ha luftfickor under markduken. Huruvida det har ngn betydelse i detta fallet låter jag vara osagt.

För en liten lätt frigga på 10 m2 så räcker det med ett block i varje hörn. (Är den t ex 2x5 m så kan det nog vara lämpligt med ett i mitten på varje långsida också.)

Syllpapp är nog bra, men den bör inte sticka ut utanför syllen då regnvatten och snö kan samlas där vilket ger en kontraproduktiv funktion. Hur kritiskt det är beror på konstruktionen (och utförandet), dvs hur stor risk och hur ofta kan det komma regnvatten och snö?

Blockstorlek är väl traditionellt ca 20 x 20 x 60 cm, men 15 x 15 x 40-60 cm bör väl fungera. Personligen tycker jag att betonghålsten är aningens mindre fult som hörnstenar. (Jämfört med oputsad lättklinker.) Snyggast är natursten.
 
Oldboy Oldboy skrev:
Lite funderingar:
Grundläggningen beror på material och användning av friggan.
Tar man en enkel oisolerad liten byggnad, byggd i massivträ, dvs reglar och brädor/spont så tål en sådan byggnad ev sättningar. Fönster och dörrar tål inte lika mkt rörelse, men med ett generöst dimensionerat hål i stommen så finns justermån.
Vill man ha dagens villastandard inne med spacklade gipsskivor och tapeter etc så tål det inte nämnvärt med rörelse alls. Då krävs en stabil grundläggning.
Om det är sand en liten bit ner i marken så indikerar det att det bör vara väldränerat och stabilt, dvs minimal risk för sättningar. Det är viktigt att underlaget är samma i alla 4 hörnen, dvs sandmark.

Att täcka markduk beror på vinden och kanske djur, men även estetiskt. Vidare antar jag att man i normalfallet inte vill ha luftfickor under markduken. Huruvida det har ngn betydelse i detta fallet låter jag vara osagt.

För en liten lätt frigga på 10 m2 så räcker det med ett block i varje hörn. (Är den t ex 2x5 m så kan det nog vara lämpligt med ett i mitten på varje långsida också.)

Syllpapp är nog bra, men den bör inte sticka ut utanför syllen då regnvatten och snö kan samlas där vilket ger en kontraproduktiv funktion. Hur kritiskt det är beror på konstruktionen (och utförandet), dvs hur stor risk och hur ofta kan det komma regnvatten och snö?

Blockstorlek är väl traditionellt ca 20 x 20 x 60 cm, men 15 x 15 x 40-60 cm bör väl fungera. Personligen tycker jag att betonghålsten är aningens mindre fult som hörnstenar. (Jämfört med oputsad lättklinker.) Snyggast är natursten.
Stort tack för utförligt svar! 🙏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.