Jag håller på bygga friggebod på gräsmatta/mossmatta i en lummig trädgård med svag lutning i knuttimmerstugans diagonalriktning. Den är på ca 10 m[sup]2[/sup] och vilar på 10 st leca block 19x19x59. Golvet (trallgolv) kommer att ha minst 20 cm från marken. Hur ska
jag isolera från ogräs samt att inte fukt och temperatur skadar golvets underrede? Först tänkte jag bara lägga en vävmatta men någon sa att djur kan trivas där under. Andra sätter grus/sand under hela stugan. Stugan är oisolerad och bara avsedd för förråd, men den får gärna vara hel i ett antal år....
 
byggnaden själv håller ju borta det mesta av ogräset genom att det inte finns något solljus under stugan. Genom att stugan står på plintar bör det vara så god ventilation under att det inte ska vara problem.

Jag är dock ingen fullfjädrad expert inom området men jag har hjälpt till att bygga en bastu på drygt 10 kvm som placerades på en plintförsedd gräsmatta. Där gjordes inget speciellt underarbete
 
Jag skulle nog ta bort gräset (ca. 10 cm) lägga en markduk och återfylla med grus.
Hur det än är så binder jord och gräs fukt......
 
SnickarPelle skrev:
Jag skulle nog ta bort gräset (ca. 10 cm) lägga en markduk och återfylla med grus.
Hur det än är så binder jord och gräs fukt......
Japp skulle jag oxå ;D
 
Jag har byggt en "bod" i sommar......jag grävde bort gräsmattan först. La sedan på en fiberduk. Sen bar det iväg till Grus-Lasse och köpte en släpkärra med makadamm för en hundring som jag skyffla på, ca 5 cm lager....Åkte sen och hyrde en vibbra för att packa det hela....Sen placerade jag ut leca blocken.....

Ventilationen är nog viktig. Jag har helt öppet under.. Grannens katt brukar krypa in men det får man väl ta....Bara den är snäll och inte rivs och fräser.... ;)

 
Tack för svaren. Jag har i slutändan rivit loss gräs/moss-lagret, lagt en markduk på och sedan täckt med ca 5-10cm 16-32 mm makadam. Dessutom har vi lagt ner ett brunnsbotten som vi har som jordkällare och som vi kommer åt inifrån friggan från en lucka i träplankgolvet! :)
 
SnickarPelle skrev:
Jag skulle nog ta bort gräset (ca. 10 cm) lägga en markduk och återfylla med grus.
Hur det än är så binder jord och gräs fukt......
jag hlåller med Snickarpelle.
att djur skulle gilla o ligga där har jag aldrig hört talas om, men jag bor ju i umeå.. lite långt norr för sånna "djur" jag antar att ni menar.. jaja =)

mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.