Jag har en ganska stor altan runt mitt hus och funderar på att bygga en friggebod på altanen några meter bort från huset. Friggeboden skulle ha glasväggar och tak av kanalplast, så tyngden torde inte vara ett problem.

Men efter att ha pratat med kommunen så meddelar de att jag förvisso kan bygga mig en friggebod på min tomt, men att jag inte får placera den på husets altan eftersom friggeboden då inte räknas som fristående.

Finns det något jag kan göra? (Jag vill/kan inte placera boden någon annanstans på tomten!)

-Kan jag såga ut en fyrkant, bygga friggeboden på egna plintar och ha nån slags symbolisk luftspalt till själva altanen?
-Kan jag göra en luftspalt på själva altanen nånstans mellan huset och boden, så att en del av altanen tillhör friggeboden istället? Altanen ligger på marken och jag skulle kunna ta bort nån planka och fylla med tex grus istället.

Om ja, hur bred behöver luftspalten vara?

Finns det nåt annat fiffigt man kan göra?

Idéer mottages tacksamt!

Mvh
Anders
 
Claes Sörmland
Du har hittat en tolkningssituation och tydligen har den enskilda tjänsteman på kommunen som du har pratat med tolkat situationen som att ditt trädäck inte får sitta ihop med friggeboden. Jag är inte så säker på att personen har rätt men det beror antagligen på exakt hur det ser ut i det enskilda fallet. Och kommunens tolkning får du bara i samband med en tillsyn och ett beslut i byggnadsnämnden av en misstänkt överträdelse av PBL, allt annat är bara prat och tyckande från enskilda tjänstemän.

Men för att hålla kommunens tillsyn nöjda och därmed slippa framtida konflikter med dem så verkar det ju säkrast att lägga din friggebod på egen grund och fysiskt inte sätta ihop den med altanen vid någon punkt. En symbolisk springa.
 
  • Gilla
Knight och 2 till
  • Laddar…
Tänk också på att mäta höjden på friggeboden från marken och inte från altanen så du inte överskrider bodens tillåtna maxhöjd!
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Claes Sörmland
P Patrik Friberg skrev:
Tänk också på att mäta höjden på friggeboden från marken och inte från altanen så du inte överskrider bodens tillåtna maxhöjd!
Blir det problem med maxhöjden fyll upp marken under friggeboden. Mätningen ska göras vid friggebodens ytterkant så den kan stå på en liten kulle s a s.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.