Jag ska bygga en liten friggebod om 3,7 x 6 m (lxb) som jag ska docka ett 50 kvm växthus till. Jag undrar lite över konstruktionen av friggeboden och framförallt taket. Jag vill ha det öppet i nock och den ska isoleras. Den kommer stå på en gjuten platta, men den är frågan om jag ska mura med leca eller regla upp en trästomme. Att jag vill ha det öppet i nock ger väl att jag inte kan ha vanliga taktolar utan får ha en limträbalk som vilar på gavlarna. Hur gör man då lättast gavlarna, leca eller trä och måste detta bygge konstruktionsberäknas av en byggnadsingenjör? Någon som har gjort något liknande och har lite tips och idéer?
 
Den är ju lite för stor för att vara en friggebod (15m2) men om vi nu blundar för det så finns det ett program på moelvens hemsida för beräkning av limträbalkar som kan ge dig vilken balk du behöver
 
Jag gjorde en lådbalk. Du kan titta på min friggebodsida: http://malcolmsson.se/friggebod/

Om vi ska krångla med juridiken så blir det ingen friggebod om du bygger ihop den med växthuset. Friggebodar måste vara fristående.
 
Ok, ingen friggebod, med den kanske kan få namn efter någon annan politiker;) Vad kallar man en sådan? Hursomhelst lät ju lådbalken som ett billigt alternativ till limträ, iallafall på ett "äkta" friggebodsbygge. Hur klarar lådbalken spännvidder på 6 m? Vågar man placera en dörr direkt under takbalken, eller bör den ha en genomgående stående regel som håller upp tyngden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.