Hej.
Jag är i färd att till våren slänga upp en Friggebod på Tomten.
Har varit inne på Boverkets hemsida där det står att det i princip skall vara 4,5 meter fritt åt alla håll när det gäller granntomt och väg. Men att dispens kan ges om grannar & vägförening tycker det är okej...

Jag har idag varit ute och mätt, och där jag helst vill att den skall stå är det runt 3,30 fram till vägkanten.
Det jag undrar över är om man skall räkna från vägkant, eller från vägens mitt? *hehe*
Har sett andra friggebodar längs min väg som i princip har samma avstånd som det jag räknade på, så det blev en undran ...
Personligen tycker jag inte det, för om en väg då är 6 meter bred så hamnar ju boden på bara 1½ från vägkanten (Ja - ni förstår) ....

Tror dock att inte vägföreningen säger nej till detta, då det bara är jag plus en sommargäst som åker förbi på den stumpen det rör sig om (plus sophämtning)

Tacksam för svar (även om frågan kanske "knasig") :D

/Peter
 
Jo då, vi förstår hur Du menar, men några genvägar finns inte. 4.5 meter är från Din tomtgräns. Vad gäller väg eller gata är det normalt med 6 meter = prickemark. Nog lugnast att du frågar vägföreningen
 
saturnus skrev:
Jo då, vi förstår hur Du menar, men några genvägar finns inte. 4.5 meter är från Din tomtgräns. Vad gäller väg eller gata är det normalt med 6 meter = prickemark. Nog lugnast att du frågar vägföreningen
Tack för svaret .... Skall kolla med så slipper man "göra om och göra rätt" ... :)
 
Tror inte det är nog med tillstånd från vägföreningen. För att placera friggebod närmare granntomt än 4,5 meter säger reglerna att grannmedgivande krävs, men om boden placeras närmare gata, väg eller park än 4,5 meter krävs bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.