Hej,
skulle behöva lite hjälp. Har en mindre hörntomt(1000kvm) som vi byggt nytt hus, mot vägarna så är det prickad mark runtom vilket föranledde till att vi struntade i garage och satsade på en friggebod senare istället.

Har dock börjat fundera på placering av friggebod nu.

Får man bygga friggebod 4.5m från väg eller är det 4.5m från gränsen mot kommunen som gäller? Mellan vägen och vår tomt så är det en mindre sluttning som är kommunens(80cm).

Kommunen har sagt att de säger nej till allt, vet inte om de skulle tycka att det var ok om man hänvisade till bullerminskning.

Inte så stor tomt och skulle helst vilja ha den så nära vägen som möjligt, dessutom för att minska vägljudet lite. Har liksom inte så stor lust att placera friggeboden mitt på gräsmattan.

Klurigt med hörntomt!
 
På prickmark får man normalt inte bygga något alls, men den exakta definitionen av det görs i den aktuella detaljplanen. Kolla den. Generellt får inte friggebodar byggas närmare tomtgräns än 4,5 meter, om inte grannen ger sitt tillstånd.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Man får bygga friggebod på prickad mark.

Jo jag känner till 4.5m mitt problem är om man kan övertala kommunen att få bygga närmare än 4.5m mot dem p.g.a. minska vägljud. Eller om det alltid är blankt nej i detaljplanerat område.
 
harry73
Det blir bygglovsansökan eftersom det är för nära gatumark
 
Kommunen kan inte ge medgivande för en bygglovsfri byggnad, även om de ville. I de fall "grannen" är kommunal mark eller annan form av allmän mark, så räknas hela Sveriges befolkning som "sakägare", du skulle behöva medgivande från alla svenska medborgare. Och får du inte explicit medgivande från alla berörda, så är det en vanlig svartbyggd bod, inte "nästan" en friggebod.

Det är skillnad om man söker bygglov. Då kan kommunen bevilja bygglov som en mindre avvikelse, om det bara är avståndet till väg som är problemet. Fast nu hade du prickad mark, då skall det inte går att få bygglov, fast det förekommer att man kan få bygglov för delvis placering på prickad mark.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.