Hej alla!

Tänkte höra med er...

Jag tänkte bygga mig ett ved och cykel skjul, undrar om det kan klassas som friggebod trotts det bara har tre väggar.
Håller mig under de där 15m2 och takhöjd under 3m och mer än 4.5m från grannen....

Och medans jag ändå är här.. :) :
Finns det några regler/Bestämmelser som säger hur belysning få utformas på tomten? Jag kan komma att behöva en starkare lampa om man ska hugga ved om vintern, vill bara kolla om någon kan klaga på den....(Jaja, klaga kan man men kan någon göra något åt det?!?)

Edit: Hur är det med måtten? Kan man bygga 6*2m, det är ju mindre än 15m2...
 
Redigerat:
Mikael_L
Inga problem.
Det går under friggebodsregler (eller som bygglovspliktigt, om man så vill) om det så bara är ett tak.

Mig veterligen finns det inga restriktioner på ljusinstallationer, ja förutom elbestämmelser vad det gäller typ kapslingsklass och elbehörighet.
 
Mikael_L skrev:
Inga problem.
Det går under friggebodsregler (eller som bygglovspliktigt, om man så vill) om det så bara är ett tak.

Mig veterligen finns det inga restriktioner på ljusinstallationer, ja förutom elbestämmelser vad det gäller typ kapslingsklass och elbehörighet.
Tack!

Men jag får en snurr där, friggebod behöver man ju inte bygglov till, men du skriver "eller som bygglovspliktigt", betyder det inte att man behöver bygglov?!?
 
Mikael_L
Nä, jag menar bara byggnad som byggnad.
Det finns ingen entydig definition av vad en byggnad är, men har den tak och rymmer personer eller icke ringa föremål så är det att anse som byggnad, oavsett väggar eller inte.

Sen kan den vara bygglovsbefriad om den är max 15 kvm.

Men man kan givetvis söka bygglov för en <15 kvm bod också, om man så önskar. Det finns tillfällen då det kan vara önskvärt (för det mesta för att ha kvar friggebodsbyggrätten).
 
Mikael_L skrev:
Nä, jag menar bara byggnad som byggnad.
Det finns ingen entydig definition av vad en byggnad är, men har den tak och rymmer personer eller icke ringa föremål så är det att anse som byggnad, oavsett väggar eller inte.

Sen kan den vara bygglovsbefriad om den är max 15 kvm.

Men man kan givetvis söka bygglov för en <15 kvm bod också, om man så önskar. Det finns tillfällen då det kan vara önskvärt (för det mesta för att ha kvar friggebodsbyggrätten).
Aha, Tack!
Så "friggebodsbyggrätten" betyder att om man bygger en bod, söker bygglov till den, så kan man fortfarande bygga en friggbod till? (Då max ytan får vara 15m2 totalt)
Jobbigt det där med måtten, jag tror nog jag kan bygga en 2*6m bod men det hade varit roligt att veta när det sedan kallas för något annat, tex "plank"...
 
Mikael_L
Nu är jag lite osäker på vad som gäller med att ge bygglov i efterhand.

Det kanske inte är några problem, eller kanske otillåtet, eller kanske beror på tjänstemännens välvilja. Ja kort sagt, jag vet inte. :surprised:
 
Det finns inte direkta regler för hur belysning skall utformas, men den får inte störa "nämnvärt"! Dvs sätter du en stor Phet spotlight riktad mot grannarna in i deras TV-rum så kan du räkna med att byggnadsnämnden hör av sig...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.