Till min blivande friggebod är jag färdig med ett isolerat golvbjälklag, med måtten 4,2 x 2,35 meter. Jag har tänkt mig ett pulpettak med taklutningen från ena långsidan (bodens framsida med dörr) ner till den andra (baksidan). Taket kommer att bekläs med takpannor och ska därmed luta 14 grader, dvs i stommen ska ena långsidan vara åtminstone 59 cm högre än den andra. Jag har även tänkt isolera taket.
Hur hade ni konstruerat detta, enklast vore ju att endast ha en lång takbjälke som gick mitt i boden - parallellt med med långsidan, och sedan vinkelrätt mot takbjälken spika råspont i båda långsidornas stommar och takbjälken.
Snyggast blir det nog däremot att ha lutande takbjälkar som går från stommens ena långsida till den andra, det blir nog dessutom lättare att isolera ett sådant tak. Hur ska jag i sådana fall dela upp dessa 4,2 meter på avstånd mellan takbjälkarna, 3 st c-c 1200 och 1 st c-c 600? Ska det kortare avståndet placeras (nästan) i mitten av boden eller utåt någon kortsida? Om jag inte täcker in takbjälkarna med takfot vore det ju dock snyggare att ha lika stort avstånd mellan alla takbjälkarna, dvs c-c 1050, men hur isolerar man då?

Tack för hjälpen!
 
Sätt takbjälkarna långsida mot långsida med minst 50-60 cm utskjut, täck med plåt, så spelar avstånden ingen roll. Gles underspikning under utskjutet, så gör vi i norrland, fast större lutning på taket. Ha det! Korp-Johan
 
Jag håller på med en friggebod jag med, med 4 st limträbalkar som "takstol",
cc 1100/ 1200 / 1200 / 1100, jag funderar lite om man skall göra alla reglarna lika långa, och ett fackverk på kortsidorna (kil), och ovanpå detta balken, eller skall man ha längre och längre reglar på kortsidan, (måste jag ha hammarband ?)
det blir 7 graders lutning på taket
Hur isolerar man, mellan vägg och mellan balkarna ?
Det blir en glesspikad innertak av 90 mm brädor
Tacksam för svar !
 
Timppa63 skrev:
Jag håller på med en friggebod jag med, med 4 st limträbalkar som "takstol",
cc 1100/ 1200 / 1200 / 1100, jag funderar lite om man skall göra alla reglarna lika långa, och ett fackverk på kortsidorna (kil), och ovanpå detta balken, eller skall man ha längre och längre reglar på kortsidan, (måste jag ha hammarband ?)
det blir 7 graders lutning på taket
Hur isolerar man, mellan vägg och mellan balkarna ?
Det blir en glesspikad innertak av 90 mm brädor
Tacksam för svar !
Få se om jag fattat rätt.
Har du reglat upp väggarna ännu? Om inte så gör du den främre väggen så mycket högre än bakväggen som du vill ha den.
Hammarbandet jackar du in i väggreglarna högst upp på kortsidorna, mellan fram och bakvägg, och då har du ju rätt lutning utan att behöva göra någon kil.
Om du redan reglat upp kortsidorna och alla väggar är lika höga, kan du alltid jacka ner i bakväggen för takbjälkarna. 7 grader är ju inte mycket.
Förstår inte riktigt vad du menar med isoleringen mellan tak och balkar. Sorry.
Kanske inte var till stor hjälp, men lycka till!
Johan
 
Hej Korp Johan och tack för att du svarade !

Ang. isolering, så tänkte jag hur utrymmet mellan balkarna och väggen isoleras, skall jag spika upp vindskivan (den under ytterpanelen) till samma nivå som överkanten på dessa balkar ?

Skall jag lägga dom yttersta balkarna ovanpå hammarbandet (isoleringsremsa imellan ?)
 
Hej Timppa63.
Kommer att göra ett par antaganden, i följande försök till beskrivning, av hur jag brukar bygga.
Antar att dina limträbalkar är ca 145x45 (eftersom jag gissar att dina mått på bodan kommer att vara 482,5 x 3.10 eftersom det är en friggebod och det blir ca. 15 kvadrat, jag utgick från dina cc avstånd.) Och 3.10 behöver ungeför de dimensionerna.
Gissar att du har ca. 40 cm utskjut då du är i Västra Götaland.
Alltså antar jag att limträbalkarna är 3.90 meter.
Antar också att främre vägg är högre än bakre och att sidoväggarnas övre hammarband följer denna lutning.
Mycket gissningar, men om detta är fallet, hade jag jag gjort följande;
1. Girat balkarna 7 grader i framkant (för att få framkant lodrät) och lagt upp dom på främre och bakre hammarband, de yttre ovanpå kortväggens hammarband.
2. Sågat till 6 st plankbitar av samma dimension som hammarbandet och satt mellan balkarna (4x1055, 4x 1155) för att staga och få rätt mellanrum.
3. Satt underifrån papp el. dyl annat lämpligt, sedan innertak, panel el dyl.
4. Fullt taket med isolering och sett till att det kom ner mellan yttervägg och innervägg. Därefter lagt på oljehärdad board och bärreglar ovanpå (om jag vill ha plåttak). Annars råspont (vid papptak, shingel).
5. Vid råspont, satt trekantslist under kanterna för droppnäsa. underlagspapp och shingel. Vid bärregel, förstärkt under utskjut på kortsidor med 2"4 (2"6) därefter dubbla vindskivor runtom, fotplåt baktill, takplåt, och sist plåt-vindskivor fram och sidor.

Mycket lång, och säkert onödig beskrivning, men kanske den kan ge någon nå´t tips.

Tala gärna om ifall jag gissa nå´t rätt, eller om det bara blev i.g.:(

p.s. anttog också att du har fem limträbalkar, eftersom du angett fyra mellanavstånd.
Blir ju lite tomt på någon sida annars....:confused:

Johan
 
Hej Johan ! och tusen tack för ett detaljerad svar

Det blev bara "G" ;),
plattan är 3370 x 4370, men jag glömde en mellanrum, det blir 5 st balkar, delad jämt över taket, jag funderar att skippa limträet, och köra med 45 X 225 isället, jag har ju lite inneväggar som kan reglas upp till balkarna
Hela den främre väggen består av ett glasparti som jag hittade billigt på blocket, längden på den är 4195 (höjd 2100), jag tror jag kan klämma in den mellan hörnstoplarna, jag tänkte även ha ett längsgående balk ovan dom främre hörnstolparna (ca 400 mm högt, ovan glaspartiet), det får bli den främre hammarbanden.
Eftersom lutningen blir ca 9 grader, så måste jag lägga papper på taket

Borde jag ha en luftspalt mellan råspont och board ?

Övrigt blir det lärkpanel som ytterpanel, jag har kopierad lite "minihouse" konseptet som jag tycker är väldigt fin !

/T
 
Hej igen Timpa!
Helt nöjd med G! :)

Om du sätter råspont måste/behöver du inte sätta board. Men om du vill ha board bör du ha luftspalt.

Låter mycket bra med 45x225 på alla sätt!
Bra bärighet och mer isolering.

Anser faktiskt man inte behöver använda limträ annat än när man måste, pga längd, form eller utrymme. Dom kostar för mycket för vanligt bygge. (Lite "overkill".)

(Missförstå mej rätt! Det är ett fantastiskt material!

Låter som om du kommer att få en riktigt snygg design-boda, med stor ute-närhet.

Glöm nu bara inte isolering mellan de olika materialen, betong och syll = syllremsa.
Aluminium trä = gummi eller vad fabrikanten rekommenderar.

Alla andra planer låter jättebra! :)

Lycka till! Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.