Funderar på att bygga en friggebod till en tomt jag har, det finns en huvudbyggnad som är väldigt dålig idag så det funkar med friggebod.

Har köpt lite 50x125 ohyvlat som jag tänkte bygga av, inte optimalt men det får gå.

Är det för tjock isolering för en bod som står kallställd stora delar av året? Tanken är att nyttja den på vintern mest men även lite sommartid.

Tänker mig nån ytterpanel, luftning, vindduk eller papp, vanlig isolering, råspont och eller panel invändigt.
 
Tomture61
Att kallställa en isolerad byggnad kan vara bättre än att hålla under + 16 gr .
Men nu har man också tillfällen när det kan vara kallare i byggnaden än utanför .
Men att använda 120 isolering är nog minimum .
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Finns ingen möjlighet att hålla uppvärmt, ingen el finns.

Du tänker att det bör vara mer isolering?

Tanken är väl att bo där några nätter i sträck, tex torsdag till söndag några gånger under vintern, när man åker skoter.

Någon form av uppvärmning blir det så klart, kamin eller liknande findus42 självmatande pelletskamin.
Om det är -30 så åker man ju inte dit, är det 15grader inne när man vaknar gör det inget.

Det optimala vore ju att isolera med torrt kutterspån men det känns väldigt svårt...
Tänkte snickra blocken hemma, resa och få tätt en helg, tror blocken blir för tunga om dom är fyllda då jag inte har tillgång till maskiner
 
nino nino skrev:
Funderar på att bygga en friggebod till en tomt jag har, det finns en huvudbyggnad som är väldigt dålig idag så det funkar med friggebod.

Har köpt lite 50x125 ohyvlat som jag tänkte bygga av, inte optimalt men det får gå.

Är det för tjock isolering för en bod som står kallställd stora delar av året? Tanken är att nyttja den på vintern mest men även lite sommartid.

Tänker mig nån ytterpanel, luftning, vindduk eller papp, vanlig isolering, råspont och eller panel invändigt.
Så länge du tänker på hur du isolerar tror jag inte det blir för mycket: Cellulosa eller liknande hygroskopisk isolering utan tät ångspärr känns rimligt om du kallställer stora delar av året.

Vanlig (Glasull ?) kanske funkar det med, men den isoleringen kan ju inte ta upp och avge fukt, så det skulle kunna vara större risk för att fukt ansamlas nåpgonstansi konstruktionen då.
Med det sagt så byggde jag min förra stuga, för kallställning, med 95mm glasfiberull i väggarna, utan fuktspärr, eller broms. Och den klarade sig utmärkt i 12 år iaf.

Att få upp förbyggda block och takluckor på en helg kan gå, om du har förberett grund osv.
Jag reste min stuga, som var förbyggd i fabrik, så: Vi var 65 pers som gjorde det på 2 dagar (långa dagar, men det gick): Golvblocken var då förisolerade, men väggar och tak vara oisolerade (gjordes sen från insidan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.