Hej!

Har en hel del frågor som jag vore tacksam för svar på.

Går i funderingar att skaffa en liten tomtbit (ska avstyckas från en lantbruksfastighet) och ställa upp antingen en mindre stuga typ friggebod eller kanske lite större, runt en 15-20m3. Alternativt har jag funderat på Villavagn, fördelen med denna verkar vara att man slipper fastighetsskatt om jag förstått det hela rätt? Annars känns väl en trästuga mer rejält, inte minst med tanke på att jag vill sätta in en vedkamin/gjutjärnskamin som enda uppvärmningskälla. Skulle detta fungera även i en villavagn? Känns som att det är lite lurigt med tanke på att de mestadels verkar bestå av plast och masonit?

Kommer ej att ha varken el eller vatten framdraget, men funderar på att sätta upp solpaneler för att få lite el. Vatten kommer jag hämta frakta i dunkar (kommer ha lägenhet en bit bort) För avlopp tänkte jag använda antingen Separett eller utedass, det är väl i stort sett samma sak om jag förstått det hela rätt? Hur som helst måste jag söka bygglov vilket det än blir, lite av den anledning jag funderar på om det kanske inte vore bättre med en liten stuga ändå?

Hur som helst vore jag tacksam för funderingar och tankar runtomkring detta.

Vill ju komma så billigt undan som möjligt. Men det tillkommer väl avgifter i form av Lantmäteriverket, Lagfart osv osv. Några idéer vad sådant kan hamna på?
 
Utan att kunna marknaden för villavagnar törs jag nog slå fast att en villavagn sjuker i värde varje år medan en riktigt bygd stuga förhoppningsvis kommer att öka.
 
Det är högre fastighetsskatt på en obebyggd tomt än på en med ett hus på. I synnerhet de fem första åren, då den är 0.

En friggebod får du bara bygga som ett komplement till ett befintligt hus. Bygger du enbart en liten stuga så måste du söka bygglov i vanlig ordning. Och du får inte bygglov om inte avloppsfrågan är löst.

Lagfarten är 1,5% av köpeskillingen (eller taxeringsvärdet, om det är högre) + 850 kronor.

Kostnad för avstyckningen får du kolla med lantmäteriet. Men de är inte blyga när de tar betalt, det är utan tvekan ett femsiffrigt belopp.
 
Tack för svaret!
Det lutar nog mer åt en liten stuga trots allt.
Har kollat en del på Loftstugor och det skulle nog kunna vara passande.

Får kolla upp med kommunen om det anses godkänt att ha separett/utedass som avlopp.
Ska kolla upp priset med lantmäteriverket.

Vad kan man förvänta sig för kostnad gällande förhandsbesked och bygglov?
 
Finns säkert på din kommuns hemsida.
 
För en 20-30 kvm stuga gissar jag på 4-5000 för förhandsbesked och 12-15000 för bygglov.
 
Har fått svaren ifrån kommunen nu. Förhandsbesked 4500:- och Bygglov 3000-7000:-. Lantmäteriverket 25.000:-
 
Var 3-7000 inklusive startbeskedet?
 
Nej det tillkommer utöver det om jag förstod det hela rätt...
 
Nej. Om bygglovet kostar 7000:- så är förhandsbeskedet inräknat. Det brukar kosta 50/50. Gjorde det åtminstone för två år sen. Avloppsfrågan kan hon/han enkelt lösa med dass? På fritidshusen är inte byggloven så extremt svåra. Men lite vilja kan man knåpa ihop ett eget utan större problem. Blir det fel får man komplettera.

Men räkna på 35-40'000sek för bygglov, avstyckning, lagfart m.m. Då har du papper och karta på att tomten är din.

Vill du så kan jag kolla exakt vad det kostade mig för två år sen? Styckade av och byggde en timmerstuga på 25kvm. Totalt är jag upp i över 400'000 just nu. Inget vatten eller el(förutom solcell).

/Christian
 
Chrissofsweden skrev:
Nej. Om bygglovet kostar 7000:- så är förhandsbeskedet inräknat.
Förhandsbesked kommer inte i tillägg, men det som kommer efter bygglovet gör det.
På din tid var det bygganmälan, i dag startbesked.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.