Hej
Tänkte bygga en friggebod med pulpettak jämte huset. Det blir ca 2,8x5 m.
Ska ha cyklar och diverse trädgårdsmaskiner i boden.

4mUtetp.png

MCTQkmk.png

mQJ3475.png

Vi göt plattan i höstas. 200 mm isolering neråt.

Tänkte bygga stommen av 45x95 c/c 600.
"Takstolar" i 45x195. nästan c/c 600 mellan takstolarna.
Köra med dubbla liggande 45x95 för att takstolarna inte hamnar rakt över stående väggreglarna.

Vi hade tänkt ha betongpannor på taket. Ett avlångt fönster mot öst.
En dörr någonstans på den höga långsidan.

Tänkte bygga väggarna enligt denna modell:
JjxoqPu.jpg
Källa: https://bolist.se/guide/uppfora-enkel-yttervagg-i-tra/

Utifrån och in.
Stående panel - luftspalt - vindduk - 95isolering - plastfolie -45 isolering - plywood.

Värmas med litet elelement, mest för att hålla 5-8 grader på vintern.
Stommen blir 2 meter i bakkant och 2.5m i framkant, för att undvika att passera 3m som reglerna säger.

Någon som ser några uppenbara brister eller fel i konstruktionen?
 
Ja, ett så pass låglutande tak med betongpannor. Lägg papp istället.

Det är ingen vits med att ha nästan cc 600 mellan takbjälkarna. Gör det exakt 600 i stället, och placera dem rakt över väggreglarna.
 
  • Gilla
Kvillen
  • Laddar…
Du behöver inte göra syllarna halvt-i-halvt i hörnen.

Jag ser inte riktigt hur knutarna är gjorda, men de verkar onödigt komplicerade.

I stället för att ha en extra liggande regel i hammarbandet är det bättre att du fäller in en stående.
 
  • Gilla
Kvillen
  • Laddar…
A andersmc skrev:
Ja, ett så pass låglutande tak med betongpannor. Lägg papp istället.
Det är ingen vits med att ha nästan cc 600 mellan takbjälkarna. Gör det exakt 600 i stället, och placera dem rakt över väggreglarna.
Vet att jag har läst någonstans att man gärna ska ha minst 12-14graders vinkel till betongpannorna, men vi har två pallar över från husbygget så vi tänkte att vi skulle använda det.

Jag ritade detta i höstas när vi trodde vi skulle börja bygga det men har för mig att det var för att de synliga takbjälkarna skulle hamna symmetriskt.

A andersmc skrev:
Du behöver inte göra syllarna halvt-i-halvt i hörnen.
Jag ser inte riktigt hur knutarna är gjorda, men de verkar onödigt komplicerade.
I stället för att ha en extra liggande regel i hammarbandet är det bättre att du fäller in en stående.

Tack för input!
Bra tips med att fälla in stående i hammarbandet.

Ang knutarna så är de inte "gjorda" på något speciellt sätt, utan bara väggar som står emot i vinkel med varandra :)
 
K Kvillen skrev:
Vet att jag har läst någonstans att man gärna ska ha minst 12-14graders vinkel till betongpannorna, men vi har två pallar över från husbygget så vi tänkte att vi skulle använda det.

Jag ritade detta i höstas när vi trodde vi skulle börja bygga det men har för mig att det var för att de synliga takbjälkarna skulle hamna symmetriskt.




Tack för input!
Bra tips med att fälla in stående i hammarbandet.

Ang knutarna så är de inte "gjorda" på något speciellt sätt, utan bara väggar som står emot i vinkel med varandra :)
Eftersom du isolerar både golv och väggar vill du säkert isolera taket också. Det blir onödigt besvärligt om du inte har något standardmått mellan reglarna. Det kan resultera i att det blir någon regel i slutet som blir "fel", men då får det bli så.

Du ska ha 45 isolering på insidan, så jag gissar att du tänker ha liggande 45x45. Tänk på att det måste finnas något att spika i änden, alltså någon stående regel.
 
  • Gilla
Totte_S
  • Laddar…
Tomture61
K Kvillen skrev:
Utifrån och in.
Stående panel - luftspalt - vindduk - 95isolering - plastfolie -45 isolering - plywood.

Värmas med litet elelement, mest för att hålla 5-8 grader på vintern.
Stommen blir 2 meter i bakkant och 2.5m i framkant, för att undvika att passera 3m som reglerna säger.

Någon som ser några uppenbara brister eller fel i konstruktionen?
Skippa plast i ytterväggar / tak , om du inte tänkte ha det som bostad .
Använd ångbroms istället .
https://www.byggmax.se/ångbroms-bison-p6303022#267=33208
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.