Hej

Har ett litet projekt på ritbordet.
Tänkte bygga 15 m2 bastu och förråd (6 resp 9 m2) med minimal budget.
Önskar få tips på material. Bifogar min fantastiska handgjorda skiss på hur jag tänkte bygga.
Allt ska byggas på tryckt trädäck på 28 m2. (28 x 95)
I bastudelen tänkte jag ha liggande råspont. Ej dubbla väggar. Ska in med en Harviakamin som brassar på ganska bra. Grannen har en och får 90 grader på 45 min och hans är oisolerad.
Förrådsdelen tänkte jag bryta av med något slätt. Vad kan man ha? MDF, OSB och allt vad det heter. Vilket är att föredra utomhus? Ska måla såklart, gärna mörkt grått alt svart. Råsponten tänkte jag mörka ner något och få det likt lärk. Någon form av pigmentering i det som stryks på, vad som nu är bäst på råspont ute. Tacksam för tips.

Fönster: källarfönster 5 x 10
Dörr: Vanlig förrådsdörr på ex Byggmax
Tak: takpapp

Står med en snäv budget och tänkte därför kolla bästa materialet fast till en bra peng. Fullt medveten om att man får vad man betalar för :) Hade tänkt landa på under 10.000:- exkl bastuaggregat och el. Rimligt?

Ha en bra dag

Macke
 
  • frigg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
hur menar du dubbla väggar??
 
Läste på lite om att bygga bastu och många föreslog att köra dubbla väggar, med isolering mellan.
 
S
varför vill du ej ha isolering?
går ju snabbare att värma upp bastun.
mdf ska ska ej ha tycker jag. eventuellt plywood. men är ju inget som jag skulle ha som fasad.
 
Du har alltså ett trädäck som du skall bygga på? Jag är inte säker på att det är en bra idé med tanke på regnvatten på däcket. Är det inte dessutom springor mellan brädorna? En bastu kan vara oisolerad, men fritt drag genom golvet är nog tveksamt.

MDF och OSB är båda avsedda att ha inomhus. Plywood kan fungera att ha som yttervägg. Troligen håller den inte lika länge som panel dock.

Även om du inte använder isolering i väggarna kan det vara en poäng att ha panel på båda sidor om reglarna och något vindtätt emellan. Dels blir inte väggarna lika kalla att luta sig emot och dels är bastupanel snyggare och mindre stickig att luta sig emot än råspont.

Det är svårt att gissa kostnader, men 10000 är inte mycket om du skall köpa allt material inklusive dörr, fönster och färg. Hittar du begagnat byggmaterial kan du spara en del.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.