Om något år kommer jag att måsta evakuera min studioverksamhet från huset pga barn. Tänkte bygga en friggebod eller attefallshus (beroende på ekonomi) MEN fick nu veta hur förra ägaren dragit jordvärmeslingorna... över hela tomten på 0.9m djup.

Enda kartan som finns är en handritad lapp med några krumelurer på, men det ser inte ut att finnas plats att ställa en bod någonstans utan att hamna ovanpå slingan.

Hur f*n gör jag nu då? Platta på mark ovanpå slingan påverkar väl kylan i marken? Och den behöver vara vinterisolerad så som jag förstår går plintar bort.

Hjälp?!
 
Det är inga problem att bygga isolerat på plintar. Mitt 120M2 hus är byggt så och jag bor i Norrland
 
Är inte några problem heller om du väljer att göra platta.
Bara att schakta grundare.
Förlusterna för jordvärmen är nog inte mätbara.

Går alltså bra, både med platta eller plintgrund.
Vid plintar ska du kanske gräva fram slangarna och ställa plintarna bredvid.

//AA
 
Tack för svar båda två!

Hm. Varför ska jag gräva fram vid plintgrund? Pga trycket/tyngden ovanifrån?

Hur bär jag mig åt den dagen skiten går sönder då? Om det står saker uppepå slangen alltså?

Mvh
Niclas
 
Sommarstugan bygger man på plint, ej hus.

Platta på mark alla ggr, vi göt platta igår för vår komplementbyggnad på 45kvm igår..

Inga problem att göra platta ovanpå slingorna..bara de som gräver har koll på läget..
 
Plintarna får högre tryck. Neråt på slangen. Därför du inte vill ha slangen under plintarna.
Om slangen går sönder så gräver du ner en ny.
Om inte du vet var skadan är, då lagar du bara skadan och fortsätter med samma slang.
Krångla inte till det i onödan.

//AA
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.