Hej!
Har en friggebod på tomten till vårt relativt nyköpta hus. Har försökt undersöka skicket och är lite allmänt okunnig kring vad som behöver göras, och om det är värt det.

Det är en klassisk knuttimrad friggebod, där vissa nedre delar av fasaden har murknat, se bilder. Har försökt ta bort det som faller isär vid beröring, resten verkar vara hårt trä. Ser att det lagats en del på övriga knutar, och det verkar intakt.
Vad behöver göras? Behöver inte bli så snyggt, vill bara försäkra mig om att det inte är nån fara för bärighet osv. Min lekmannamässiga bedömning är att det inte är nån större fara, men vad vet jag :).
Friggeboden luktar gott inuti, så verkar i bra skick i övrigt.

Sen är det papptaken. Det verkar lite lappat och lagat men innertaket ser fint ut så jag tror inte det läcker. Det är både underlagspapp och ytpapp. Jag vet inte om det är gjort rätt men pappen är spikad med synliga spikar rakt igenom över hela taket samt i ändträt på råsponten. Det som nu hänt är att spiken in i ändträt, och i viss mån uppepå mot kanten, har lossnat eller så är hålet i pappen så stort att vatten tar sig in. Ändträt suger åt sig vatten så det blir blött på undersidan av råsponten på vissa ställen (ca 1 dm upp under utsprånget).
Kanske behöver pappen bytas helt, oklart om det är större hål efter spikarna även uppe på taket, men kan jag på nåt sätt rädda det akuta med att typ lyfta ytpappen i framkant och lägga en remsa längs med som viks över ändträt?
Förlåt min okunskap men lär mig gärna.

Slutligen - om det nu är värt att laga, behövs några ventiler i fasaden, finns inget idag men upplever som sagt ingen dålig luft. Det finns ett fönster och en hel del springor i fasaden så det luftas kanske ändå? Det som verkar bli fuktigt är under takutsprånget då varm luft samlas där.

Om det bara är att riva allt så är det också ett svar :)

Tack på förhand!

Tack på förhand! Gulmålad friggebod med brunt tak och snickarglädje, framsida med trägrindörr och tecken på reparationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av murknat trä på en gul knuttimrad friggebod med synliga sprickor och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gulmålad knuttimrad vägg med synlig skada och murknat trä vid nedre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Murknad trädel på nedre fasaden av en gulmålad friggebod, med skadat trä som faller isär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på takkant med papptak och synliga problem med spikar och ändträ som suger vatten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsnitt av skadad takkant på friggebod med lossnade spikar och synliga spikhål i papptak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Papptak på gulmålad friggebod med synliga spikar och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.