K
Vi överväger att bygga en friggebod 4 meter från tomtgräns mot kommunal allmänning. Tror ni att det är något som kommunen kommer att jaga oss för? Ett alternativ är att lägga den 4,3 meter från tomtgräns men måste man göra en överträdelse kan man lika gärna göra det ordentligt... Eller ska man hoppas på att kommunen ser det som en liten avvikelse från avståndskravet?
 
Det är ingen friggebod om den placeras närmare gränsen mot kommunens mark än 4,5 meter. Om ni ändå tänker bygga olovligt spelar det väl ingen roll om den står 4 eller 4,3 meter ifrån gränsen. Det finns inga avvikelser gällande bygglovbefriade åtgärder. Risken att bli upptäckt beror tex på vilken kommun det är och vilka grannar ni har. Om ni har för avsikt att söka bygglov de närmaste tio åren riskerar också överträdelsen att upptäckas av kommunen.
 
  • Gilla
Kallebo och 1 till
  • Laddar…
K
Tror jag har bra grannar.
P Paragrafryttaren skrev:
Om ni har för avsikt att söka bygglov de närmaste tio åren riskerar också överträdelsen att upptäckas av kommunen.
Tack! Den aspekten med framtida bygglov hade vi inte ägnat någon tanke. När du nämner det påminns jag om att min bror fick riva delar av sitt tak för att få bygglov till sin utbyggnad då friggeboden vid kommunens mätning var 16,5 kvm, de nöjde sig med att han tog bort en del av taket och vek in en vägg så att totalen blev 15 kvm. Hade den dessutom stått 4,3 meter från tomtgräns hade de nog sett rött. Vi försöker flytta in den lite till....
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.