Goddagens ni kunniga!

Ska bygga friggebod i höst har vi tänkt, 15m2 färdig byggsats från BYGGMAX (https://www.byggmax.se/stugor-och-friggebodar/friggebod/friggebod-peter-15-1-obehandlat-p7103156).

Vi har två angränsade grannar som "drabbas" då vi vill ställa friggeboden i hörnet av tomten, ca 1m ifrån var granne. Det ska ju inte behövas bygglov för friggeboden, men man bör väl fixa ett godkännande från grannar då det blir närmre än 4m?

Ska man bara knåpa ihop nåt själv med linje för att skriva under på för grannarna?

"Härmed godkänner Nisse Nisseson att ägarna till *fastighetsbeteckning* har fått vårt skriftliga godkännande att sätta upp en friggebod vid vår tomtgräns"

Blabla?

Finns det något färdigt dokument man kan få tag i? Måste det finnas tomtritning (lantmäteriet/kommunen) med på dokumentet? Ska det bevittnas?

Tacksam för hjälp!
 
harry73
Fixa tomtkarta, rita in friggeboden låt alla fastighrtsägare skriva under, så om grannfastigheten ägs av två personer behövs två underskrifter för fastigheten.
Sätt datum och ord efter underskriften + namn.
Ock spar ritningen bland dina viktiga pappren
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
I min kommun krävs bygglov för det mesta inom 4.5 m från tomtgräns. Jag bad grannarna skriva under situationsplanen för ett förråd, vilket besparade handläggaren från att kontakta dem (sparade några tusen). Mitt bygge står ett par dm från gränsen, så då ville handläggaren ha en kontrollmätning (typ lägesorientering light) före OCH efter bygget (1500 kr/st). :rolleyes:
 
harry73
Men man behöver inte bygglov för en friggebod, och en friggebod närmare 4,5m fråntomtgränsen med godkänbande av grannarna är en friggebod. Varför kräver din kommun bygglov?
 
  • Gilla
RobertLidstroem
  • Laddar…
harry73 skrev:
Men man behöver inte bygglov för en friggebod, och en friggebod närmare 4,5m fråntomtgränsen med godkänbande av grannarna är en friggebod. Varför kräver din kommun bygglov?
Den frågan ställer jag mig också!
 
Jag med! De kallar det såklart inte för bygglov utan bygganmälan, och det är vissa mindre skillnader men det är fortfarande en process med startbesked, avgifter, och i mitt fall då även lägeskontroll(er). http://malmo.se/4.5bb0a05f145db1bc43dac21.html
 
harry73
Bygganmälan behövs för attefallshus men inte för friggebodar, och det är inget en kommun kan ändra
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Hemmakatten
@sulfobus. Det står i länken du bifogade klart och tydligt att reglerna avser Attefalshus.
 
Det vet jag. Mitt förråd är ca 20 m2, dvs attefall och anmälningspliktigt (trots att det är hälften halvöppet, och väggarna är ribbor. Så i princip är det en spalje med tak...). Så kör på med grannmedgivandet för allt <15 m2.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.