Hur blev det? Måste man ha bygglov för en friggebod på 15kvm?
 
Nej
 
Mikael_L
Man kan tänka på att bygger man en friggebod mellan 10 -15 kvm så måste man beakta brandskyddsbestämmelser. (Om man vill vara helt laglydig)
Dvs antingen tillräcklig brandklass på väggar och fönster eller minst 4 meter mellan byggnaderna. Detta är alltså inget krav på om friggeboden är max 10 kvm.
 
Mikael_L skrev:
Man kan tänka på att bygger man en friggebod mellan 10 -15 kvm så måste man beakta brandskyddsbestämmelser. (Om man vill vara helt laglydig)
Dvs antingen tillräcklig brandklass på väggar och fönster eller minst 4 meter mellan byggnaderna. Detta är alltså inget krav på om friggeboden är max 10 kvm.
Bransskyddsbestämmelserna beror väl på placering av figgeboden i förhållande till övrig byggnation på tomten.
 
Mikael_L
Tullstorp skrev:
Bransskyddsbestämmelserna beror väl på placering av figgeboden i förhållande till övrig byggnation på tomten.
Jo. Dels är det bara de väggar som vetter mot varandra som kan behöva brandklassning. Fönster kan slippa brandklassning ifall de är tillräckligt små. Vilken grad som behövs beror på avstånd emellan samt vilken utryckningstid brandkåren har till stället.
Hmm, jag ska väl poängtera att detta är vad jag kommit fram till efter en del research. Så det kan väl ev vara något fel i det jag skriver ...
 
Är det inte byggnader över 4 kvm som skall uppfylla brandskyddet - är det 10 kvm som är gränsen ?

/K
 
Tack för svaren, då vet jag. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.