Tänker riva innerväggarna i vår biyta/garage från 1972 men är osäker på ifall takstolarna behöver stödjas upp eller ej.

Vore tacksam av input, att få tag i en träkonstruktör verkar inte vara det lättaste..!

Taket är klätt med betongpannor och eftersom att vi bor i Norrbotten (Boden) kommer det en hel del snö. Brukar skotta av taket när det är som värst med snö.

På den ena sektionsritningen är plattan förstärkt i mitten, på den andra ritningen är plattan ej förstärkt på mitten.

Se bifogade bilder nedan.

Dimensioner på takstolarnas virke:
Övre balkar: 165*45mm
Snedsträvor: 90*45mm
Nedre balkar: 145*45mm
Takstolarna har spikbläck
Totalt 7st takstolar + gavlarna
Handritad sektionsritning av takstolar i ett garage med dimensioner och vinkelangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad sektionsritning av en byggnadsstruktur med måttangivelser och beteckningar för olika balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av en takstolssektion med måttangivelser för övre balkar, snedsträvor och nedre balkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det är sinsemellan inte förenliga uppgifter, så jag blir lite osäker. Fackverkstakstolar, typ W, är fribärande mellan ytterväggarna, oberoende av hur det ser ut på ritningarna. Dimensionerma verkar OK för Boden och spännvidd 7,55 m så du kan nog riva innerväggarna.
 
Tack för ditt svar!

Det är väl ungefär samma signaler som jag fått av andra som har tittat på bilderna och dimensionerna.

Frågan är hur jag ska bli säker.

Jag tänker att det kanske inte blir så himla dyrt att lasta av med någon form av balk heller, att det är en bra ”försäkring”.

Är det stora kostnader att lasta av?
 
Det motverkar ju syftet med att riva mellanväggarna. Vill du göra en avlastning utan allt för många pelare blir det kraftiga balkdimensioner. Jag skulle inte bry mig om det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.