Hej!
Jag hoppas att nån av er som är mer kunniga än mig kan hjälpa till med detta.
Bor i en enplansvilla från -73 på 152 kvadratmeter med självdrag. För tillfället har jag gamla fuktstyrda Paxfläktar i tvättstuga och två badrum. De lever om ordentligt och därför är dom lågt ställda på fuktkänslighet med följden att ventilationen är riktigt dålig. Nu har jag beställt tre Fresh intellivent istället. Funderingen är hur jag ska köra dom. Friskluftsventiler i sovrummen och vardagsrum finns.
Min tanke är konstant lågfart och fuktstyrning på stora toan med bad och i tvättstugan. Dessa rum ligger rätt långt ifrån varandra. I lilla "duchtoan" ,som används väldigt lite och ligger 3 meter från stora toan tänkte jag att det kunde räcka med fuktstyrning. Vad tror om den tanken?
Har läst mig till att intellivent drar ut runt 70 kubik luft i timmen vid silent mode. Är det av er som vet ungefär hur mycket den drar ut vid de olika lågfartslägena? Kan vara intressant att veta för att få ett hum om hur många av fläktarna ska gå på lågfart.
 
Beror inte fläktens verkliga kapacitet en hel del på hur långa kanaler den ska trycka luften genom?
 
Tjena. Jag har själv fresh intellivent och är sjukt nöjd med den. Tyst, effektiv, enkel att installera och rengöra. Jag kör min på konstant lagfart. Detta för att inte få kallras. Det funkar bra. Sen går fläkten på fuktstyrning. Har inte strulat än på 2 år. Tänk på att det finns tillräckligt med tilluft bara. Lycka till!
/Niklas
 
Tack för svaren! Dock är det som sagt annat jag funderar över...
1. Kan det vara lämpligt att köra två på lågfart+fuktstyrning och en enbart på fuktstyrning med tanke på husstorlek, närhet mellan två badrum et. c.?
2. Ungefär hur mycket luft/timme dras ut vid lågfart av en intellivent?
 
Jag gissar bara på fråga 1:
Den där du inte kör på konstant lågfart kommer luften sugas in via fläkten, alltså åt "fel" håll. När fläkten då startar så ska luftströmmen ändras och i taget av luft öka via ordinarie intag. Jag skulle personligen köra alla tre på lågfart + fuktstyrning för att på så sätt ha ett konstant, jämnt luftflöde i huset. Det är min högst personliga reflektion och likaså amatörmässiga. Fråga 2 kan jag inte. Om du kontaktar fresh så kan de säker hjälpa dig med tips på bägge frågorna. Lycka till!
/N
 
Hej!
Jag har precis installerat en på ovanvåningen. Dom drar inte specielt mkt på lågfart enl spec och vad jag upplever. Jag tror jag räknade jag behövde fyra stycken för att täcka mitt vent. behov. Fungerar utmärkt annars, bra val. Tyst och trevligare att titta på än konkurrenterna.
 
flashower skrev:
?.... Jag skulle personligen köra alla tre på lågfart + fuktstyrning för att på så sätt ha ett konstant, jämnt luftflöde i huset. Det är min högst personliga reflektion och likaså amatörmässiga. Lycka till!
/N
Detta är något jag inte tänkt på!
Har precis som TS två fläktar på nedre våningen och med konstantfart + fuktstyrning och en på övre våningen som enbart går på fuktstyrning! Logiskt sett borde jag ändra denna till samma konfiguration som de andra!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.