Hejsan!
I somras renoverade vi vårat badrum och elektrikern satte in en Fresh intellivent 2.0.
Fläkten monteras i befintlig kanal, ytterväggen består av betong. Kanalen ligger genom vägg är högt upp så på yttersidan kommer den ut precis under där träfasaden börjar (bor i sutteränghus).

Det jag nu har funderat över är det att man endast monterat dit fläkten, men inget rör eller kallrasskydd.

Således är min första fråga, vill man inte använda rör för att verkligen leda ut fukten? Så att inte betongen som ligger mot fasaden är fuktig t ex.

Det står även på fresh hemsida att om man ska montera i befintlig kanal ska det vara isolerat. Vad menas med det?

Lika så vill man inte ha ett kallrasskydd nu när kallluft strömmar in när den inte är på?

Mvh
Fredrik
 
Om fläkten inte är på så tycker jag att man vill ha ett kallrasskydd. Och det är nog lämpligt att ha ett rör genom väggen där luften leds ut. Så båda dina frågor har du svaret på själv :)
 
Tack för svaret!

Tycker ni att detta är något som jag bör påpeka i efterhand eller montera själv?

Som jag skrev innan stod det att kanalen ska vara isolerad, vad menar dem med det? Det jag har i dagsläget är en fyrkantig kanal genom betong. Ska man isolera ifall man kopplar på rör med kallrasskydd?

/Fredrik
 
Glömde skriva att fläkten är inte på konstant. Regleras med tryckknapp eller fuktscensor.
 
freddan31 skrev:
Glömde skriva att fläkten är inte på konstant. Regleras med tryckknapp eller fuktscensor.
Varför är den inte på konstant?
Någon typ av grundventilation bör du ha i badrummet, eller är fläkten bara ett komplement till något annat ventilationssystem?
 
Har hus med självdrag, och vad jag kan se finns det ingen annan ventilation i badrummet.

Vilket gör att den kanske är korrekt monterad?

Är bara nervös att det ska bli svinkallt i vinter och att värmekällorna ska arbeta på max.

Fläkten är monterad 5 cm från ett 90 graders hörn, och på den väggen som är 90 mot fläkten är det en handdukstork monterad. Vilket kanske motverkar lite av kallraset.

Har även elektrisk golvvärme som värmekälla.

/Fredrik
 
Jag tror att det är viktigast med isolering om frånluften går genom typ en kallvind, för då blir det kondens. Rakt ut ur väggen tror jag inte det blir kondens. Jag har mina Intellivent ställda på att alltid snurra, men de blåser Max när de känner av fukt. Då slipper du kallras med :)
 
Kanske skulle be någon elektriker att koppla bort/förbi knappen och bygla om så den är på konstant.

Finns inte risk att den suger ut all värme? Eller är det marginellt?
 
  • Gilla
Torkeln
  • Laddar…
freddan31 skrev:
Kanske skulle be någon elektriker att koppla bort/förbi knappen och bygla om så den är på konstant.

Finns inte risk att den suger ut all värme? Eller är det marginellt?
Är det en intellivent så är det bara att låta brytaren vara på. Inställningarna gör man på fläkten. All värme sugs inte ut. Jag har 4st intellivent som går dygnet runt, men här är varmt och gott :)
 
freddan31 skrev:
Kanske skulle be någon elektriker att koppla bort/förbi knappen och bygla om så den är på konstant
Tidigare Intellivent skulle man bygla, men numera kan man ställa in det på annat sätt.
 
Elektrikern satte in sån där fjädrande knappar. Kanske ska ta bort fjädern så den alltid är på och bygla om den.

Tack för alla svar!
 
freddan31 skrev:
Elektrikern satte in sån där fjädrande knappar. Kanske ska ta bort fjädern så den alltid är på och bygla om den.

Tack för alla svar!
Om den är kopplad med en återfjädrande knapp så betyder det att fläkten matas med obruten ström precis som den ska.
Det är bara inställningarna på fläkten som är fel i så fall, optimalt är det om fläkten går på ett lågt grundvarvtal och ökar vid fukt eller när du vid behov trycker på knappen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.