Docno
Funderar på att sätta in ett FTX system för att få bättre inomhusklimat och lägre radonnivå. Såg att Fresh har en lösning med värmeåtervinning. Fresh flow FDX som kanske kunde vara ett alternativ. Nån som satt in det och kan ge återkoppling kring hur bra det funkar?

https://fresh.se/produkter/varmeatervinning/810001
 
  • Gilla
robbs
  • Laddar…
Är också intresserad av att höra från någon med erfarenheter av Fresh Flow FDX. P g a avsaknad av vind och källare blir det orimligt invasivt med en Ftx-installation. Är intresserad av att förbättra luftkvaliteten med avseende på radon, matos, badrumsfukt och friskluft generellt. Värmeåtervinningen är sekundär.

Funderar också på hur många aggregat man behöver köpa till 6 rum och kök samt ett badrum och en toalett.

(Förlåt för halv trådkap om det upplevs så, men kanske går att slå två flugor i en smäll.)
 
Jag har inte provat Fresh Flow FDX men jag funderar (fortfarande) på den eller liknande lösning med decentraliserade aggregat. Jag tycker det verkar vara rätt bra i många fall, men eftersom den ofta sågas så skapade jag tidigare en tråd kring varför det är så mycket bättre med centraliserad FTX.

https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-centraliserad-ftx.392160/

Fick en hel del bra svar där men jag är fortfarande inte helt övertygad om att Fresh Flow FDX och liknande är så dåligt.
 
  • Gilla
Docno
  • Laddar…
G Gjk skrev:
Är också intresserad av att höra från någon med erfarenheter av Fresh Flow FDX. P g a avsaknad av vind och källare blir det orimligt invasivt med en Ftx-installation. Är intresserad av att förbättra luftkvaliteten med avseende på radon, matos, badrumsfukt och friskluft generellt. Värmeåtervinningen är sekundär.

Funderar också på hur många aggregat man behöver köpa till 6 rum och kök samt ett badrum och en toalett.

(Förlåt för halv trådkap om det upplevs så, men kanske går att slå två flugor i en smäll.)
Fresh FDX har ju en kapacitet på 43 m3/h, vilket är ungefär lika med 12 l/s. Man brukar säga att det krävs 0,35 per kvm, vilket i så fall betyder att Fresh FDX täcker 34 kvm. Men det lär ju räcka en bra bit att köra 2 stycken, eller max 4 stycken.
 
  • Gilla
Gjk
  • Laddar…
Tack för länken!

Läste igenom tråden, men blev inte heller övertygad om att de decentraliserade aggregaten skulle vara obrukligt dåliga. Hade jag haft plats hade jag installerat ett riktigt FTX, men om det inte går och det redan idag sitter tilluftskanaler i vartenda rum, med tillhörande galler på utsidan, så vet jag inte hur stor estetisk skillnad det gör.

Grubblar vidare...
 
  • Gilla
laguan
  • Laddar…
G Gjk skrev:
Tack för länken!

Läste igenom tråden, men blev inte heller övertygad om att de decentraliserade aggregaten skulle vara obrukligt dåliga. Hade jag haft plats hade jag installerat ett riktigt FTX, men om det inte går och det redan idag sitter tilluftskanaler i vartenda rum, med tillhörande galler på utsidan, så vet jag inte hur stor estetisk skillnad det gör.

Grubblar vidare...
Med den situationen hade jag lätt kört på denna eller liknande produkt - troligen börjat med två och känt efter.

Själv har jag kallvind och känner väl att jag kanske borde nyttja den trots allt. Men det vore bekvämare att dona lite i väggarna än att kräla runt i isoleringen på vinden.
 
  • Gilla
Gjk
  • Laddar…
Jag har provat att montera Fresh flow FDX och är mycket missnöjd. Trots att jag kör på full i effekt i ett rum på 12 kvm, sticker CO2halten från 700 till 1800 på två timmar. Vidare fungerar inte programmeringen av appen.
Den är också bullrig.

I ett annat hus har jag mitsubishi mini-ventilation. Tyst och bra funktion, men klumpig.
 
  • Gilla
Ninox
  • Laddar…
Stort tack för info! Kom själv aldrig till skott med Fresh, men ska kolla in Mitsubishi.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.