Hej!

Jag ska byta badrumsfläkt till en Fresh Intellivent, men har ett par detalj-frågor till bifogade bilden.

Fas, noll og tändtråd kommer in från rör i väggen där jag har ritat en blå cirkel och ska så klart gå till och genom membranet vid den röda pilen.

Det jag funderar på är:

Är det okay att ledarna ligger fritt och därmed i princip endast är enkeltisolerade?

Kåpan till fläkten är ju inte skruvfästat, så det går att komma åt utan verktyg. Visst ska den sitta högt på väggen men ändå. Och den allpoliga brytare (gul pil) bryter ju inte inkommande på biten från rör til membran/kopplingshus.

Spontant skulle jag dra på krympslang (+ evt EKK hölje), också för att få bättre tillslutning vid membrangenomgången. Brukar man göra detta ?

Är tacksam för åsikter.
 
  • fresh.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej, FK får inte ligga löst och åtkomligt utan behöver skyddas av krympslang etc.
Enligt manualen medföljer en "isolationshylsa" för detta ändamål.
 
Tack för svar :)

Ja, jag tyckte nog att det inte kunde vara rätt, därför min fråga.

Isolationshylsan syns tyvärr att saknas, så det får istället bli krympslang. Antagligen samma sak.

Nyfiken tillägsfråga: Om inkommande var t.ex. utanpåliggande EKK sku man då gå direkt till membranet, eller istället skala upp, på med isolationshylsa/krympslang och sen till membranet? Känns som att det annars kan bli problem med böjningsradie om man kommer in ovanifrån.
 
Det är vilket som. Bäst är ju att låta kabeln gå hel ända in i membranet. Jag har inte klämt på denna fläkt i verkligheten, men på bilden ser det ut som att det går att ta ut svängen lite för att få en mjuk böj.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.