Har för mig att Fresh rekommenderar 1 Fresh 90 per 25 m2 golvyta, men läs mer på deras (usla) site:

http://www.fresh.se/
 
Karl skrev:
Vilken storlek på insuget ska man ha ??
Ska bygga enplansvilla på 160 kvm och funderar på vilken storlek jag ska ha, det vanliga är väl fresh 80 vad jag kan förstå, men vilka är bäst för mitt hus ??
Jag skulle välja Fresh 90. Fresh 80 o 100 har en onödigt trasslig mekanik som gärna strular (hemma hos mig iaf, F80). F90 är betydligt enklare konstruerad och mer hållbar. Dessutom kan du eftermontera en ljudmatta i F90 om det skulle behövas i tex sovrummen. F80 har inte den möjligheten. Då får du istället byta ut modulröret mot ett större ljuddämpat rör.
 
Finns även en annan fördel med Fresh 90 jämfört med 80 & 100.
Den släpper in friskluften uppåt, minskar risken för kalldrag precis intill friskluftsdonet.
 
Jag har bestämt för mig att mina F90 ventiler släpper in friskluften åt sidorna och nedåt, inte uppåt :-?
/bebben
 
bebben skrev:
Jag har bestämt för mig att mina F90 ventiler släpper in friskluften åt sidorna och nedåt, inte uppåt :-?
/bebben
Det låter som du har satt innedonet upp och ner. F90 har kallrasskydd integrerat i donet. På F80 får du köpa till en plastvinge för skojarpriset dryga 50 spänn, det sticker iväg lite pengar om du har ett 10-tal ventiler.
 
Hmm, nu verkar det ju finnas lite delade meningar om Fresh´s web-sida, men enligt den och monteringsbeskrivningen av F90-ventilen > nog ser det ut som om luften kommer in via sidan :-?

http://www.fresh.se/index.php?show=31739_SWE
 
bebben skrev:
Hmm, nu verkar det ju finnas lite delade meningar om Fresh´s web-sida, men enligt den och monteringsbeskrivningen av F90-ventilen > nog ser det ut som om luften kommer in via sidan :-?

[länk]
Jag förstår vad du menar :). Jag pratade mest om att donet inte släpper ned luften rakt ner som F80 gör. F90 har öppningar åt sidorna men saknar öppning i underkant där reglaget sitter.
 
Jag var in på en ventilationsbutik där säljaren visade upp en special-fresh 90 (tror jag...). Innerdonet var kvadratiskt och man kunde öppna och stänga på alla sidor var för sig. Ganska smart. Kostade inte nämvärt mer än den vanliga
 
ClasseClas skrev:
Jag förstår vad du menar :). Jag pratade mest om att donet inte släpper ned luften rakt ner som F80 gör. F90 har öppningar åt sidorna men saknar öppning i underkant där reglaget sitter.
Nä luft nedåt släpper inte en F90, det har du rätt i! Men var hittar du kallrasskyddet? Jag kan endast se själva ventilmekanismen :-?
 
bebben skrev:
[quote author=ClasseClas link=1139433977/0#7 date=1139494942]Jag förstår vad du menar :). Jag pratade mest om att donet inte släpper ned luften rakt ner som F80 gör. F90 har öppningar åt sidorna men saknar öppning i underkant där reglaget sitter.
Nä luft nedåt släpper inte en F90, det har du rätt i! Men var hittar du kallrasskyddet? Jag kan endast se själva ventilmekanismen :-?[/quote]
Hittar o hittar... Att donet inte är öppet i underkant är väl i rimlighetens namn den definition Fresh använder sig av för att kunna påstå att F90 har kallrasskydd. På F80 monterar du på en vinge som styr undan dvs hindrar luften från att strömma in rakt ner. Mer än så är det inte.

För att citera produktbladet för F90:
"Kåpan har en unik
utformning som medför att större mängd
nedkyld luft kan tillföras rummet utan dragproblem.
Undersidan saknar helt öppningar,
istället har översidan större öppningar."


Så unikt är det... ;)
 
Ahhh! Det var inte svårare än det verkade då :D
 
ClasseClas skrev:
Dessutom kan du eftermontera en ljudmatta i F90 om det skulle behövas i tex sovrummen.
Jag ringde upp en återförsäljare av Fresh i dag för att höra mig för om ljuddämpare till fresh 90. Han sa att det kräver ett rör med större diameter som är ljuddämpat + lite annat jox.

Min fundering är då om han blandar ihop Fresharna eller om de är förväxlade på forumet, enligt citatet ovan låter det som det går att sätta in i befintlig installation.

Jag undrar hur ljudmattan är konstruerad?
 
fubar skrev:
[quote author=ClasseClas link=1139433977/0#2 date=1139440842]
Dessutom kan du eftermontera en ljudmatta i F90 om det skulle behövas i tex sovrummen.
Jag ringde upp en återförsäljare av Fresh i dag för att höra mig för om ljuddämpare till fresh 90. Han sa att det kräver ett rör med större diameter som är ljuddämpat + lite annat jox.

Min fundering är då om han blandar ihop Fresharna eller om de är förväxlade på forumet, enligt citatet ovan låter det som det går att sätta in i befintlig installation.

Jag undrar hur ljudmattan är konstruerad? [/quote]
Det bästa är att byta originalröret till ett ljuddämpat dito. Om jag har förstått saken rätt så kan du eftermontera en ljudmatta i originalröret för F90. Givetvis påverkas luftflödet av ingreppet, men det är ju enkel fix om det behöver göras i efterhand.
Se här: http://www.fresh.se/p19001/files/Genomforing-db.pdf sid 2 (ljudmatta, artno 660103)

 
Tackar, ljudmattan verkar ju smidig.
Funderar på ett sådant dB-rör är det samma diameter som standardröret?
 
fubar skrev:
Tackar, ljudmattan verkar ju smidig.
Funderar på ett sådant dB-rör är det samma diameter som standardröret?
Nope, det är därför det är så pyssligt att fixa till det i efterhand...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.