Hej alla el kunniga,

Själv är jag f.d. elektriker och för nuvarande så kallad konsultjävel :)

Mitt problem är att jag vill varvtalstyra min poolpumpmotor då den är lite överdimensionerad.

Jag har en frekvensomriktarere (danfoss vlt 2020) som fint kan leverera avstörd sinusvåg men jag blir inte riktigt klok på motorn. Den är typad för 230/400V, jag tolkar det på antalet ledare som kommer upp från motorn som att den är Y-kopplad.

Frågan är:
Kan jag rycka bort kondringen och lägga på en 3:e fas å köra den 3-fas 400V Y-kopplad? om den nu är Y-kopplad, är som sagt ingen motorexpert men vill gärna lära mig!

Tack på förhand!
 
  • Märkplåt för en Saci-pump, Spanien tillverkad, tekniska specifikationer, QR-kod, streckkod och CE-märkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller kondensator nära öppen elektronisk enhet med ledningar och komponenter. Reparation eller underhåll kan föreslås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det är enfasmotor på den. Tyvärr är det blandade uppgifter på skylten som pekar åt olika håll men det som sen syns vid ansutningarna leder till ren enfasmotor.
 
GK100 GK100 skrev:
Nej det är enfasmotor på den. Tyvärr är det blandade uppgifter på skylten som pekar åt olika håll men det som sen syns vid ansutningarna leder till ren enfasmotor.

Är det inte så att den köras på både 1-fas och 2-fas?
 
Ja har man ett tvåfassystem så skulle det väl gå bra.
 
En vanlig tyristorstyrning borde väl fungera här?
 
Prova köra den med V/f-styrning med minsta frekvens på omkring 60-70 % och se om den funkar, sen kan du sänka ner tills den inte längre fungerar. Håll koll på ström och effekt under tiden du kör, så du inte överbelastar motorn eller bränner kondensatorn. Om frekvensomriktaren inte innehåller något fasurfallsskydd, eller om du kan ställa av det, kan det funka. Annars är det tyvärr bara att byta till en trefasmotor som gäller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.