Hej

Jag tänkte höra om det är någon som har erfarenhet eller insikt i att montera frekvensomriktare på befintliga pumpar för att tryckstyra dessa?

Det aktuella fallet som fått mig intresserad är en BRF med en stor tvillingpump (3kW) på värmekretsen. Att byta ut dessa mot nya "smarta" pumpar skulle kanske gå loss på 50000kr, att däremot montera dit frekvensomriktare och difftryckgivare kanske uppskattningsvis skulle landa runt halva summan.

Vad finns det för argument för att byta ut pumparna istället för att tryckstyra befintliga? Förutsatt att befintliga pumpar är i gott skick dvs.
 
Det är väl "bara" att ställa upp alla kostnader mot varandra och räkna.
 
Är befintliga i bra skick är det ju perfekt att sätta in en omformare och tryckgivare. Bör dessutom inte kosta mer än en tredjedel av summan du nämner för byte.
 
Det blir ju två FRO med gemensam givare. Du kan nog räkna med att FRO går på runt 4500kr/st och givaren runt 3000kr. Installation tillkommer. Har ni inte automatisk pumpväxling redan går ju detta att lösa mellan FRO.
 
Det jag egentligen var mest nyfiken på var: Är de nya pumparna så mycket bättre/effektivare att det egentligen finns något argument för att byta mot nya smarta Grundfoss/Wilo?

Ett argument skulle ju kunna vara att de gamla ändå måste bytas ut så småningom, men frågan är om inte en 10-15 år gammal pump med utbytbar drivsida skulle kunna gå längre än om man sätter in en ny elektronisk pump och på så sätt ändå vara kostnadseffektivare i det långa loppet.
 
nickeshake skrev:
Det jag egentligen var mest nyfiken på var: Är de nya pumparna så mycket bättre/effektivare att det egentligen finns något argument för att byta mot nya smarta Grundfoss/Wilo?

Ett argument skulle ju kunna vara att de gamla ändå måste bytas ut så småningom, men frågan är om inte en 10-15 år gammal pump med utbytbar drivsida skulle kunna gå längre än om man sätter in en ny elektronisk pump och på så sätt ändå vara kostnadseffektivare i det långa loppet.
Självklart a är det smartare att då det krävs byta drivsidan. Även om du skulle byta hela pumpen så har du ju fortfarande FRO och givare kvar. Denna lösning är både flexiblare och billigare än de smarta paketen!
 
Räcler gott med en omformare ev växling kan ligga efter den. Och som jensaro skriver blir det bra med att kunna byta drivsida vid behov. Vid lite större pump som din är de du kallar smarta inte så kostnadseffektiva.
 
Fast att växla efter drivaren ger ju sämre redundans. Skälet till tvillingpump är väl driftsäkerhet?

Då bör väl helst även drivaren vara dubblerad. Jag tror att det är minst lika stor risk att drivaren pajar som att pumpen pajar.
 
Redigerat:
Backupfallet kan man temporärt köra nätdrift, med eller utan automatisk inkoppling, kan vara en del av vanliga växlingsautomatiken för tvillingar. Och omformare är mycket driftsäkra idag, finns inte stor anledning att åldra två stycken risken finns att man trots allt står utan om tex yttre påverkan är orsak till haveriet.
 
  • Gilla
MaxRy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.