Jag har köpt mig en äldre bordssåg som jag omsorgsfullt har renoverat. För den intresserade så finns en tråd här, där man kan läsa om renoveringen. Renoveringen är nu klar men det finns en sak som jag är lite sugen på.

Sågen snurrar med 3000 RPM. Moderna sågar byggda för samma klingstorlek snurrar kring 4500 - 5000 rpm. Min såg är byggd för 300mm klingor men jag kommer (tror jag) mest köra 250mm klingor, ju mindre klinga desto högre rotationshastighet vill man ha. Sågen är byggd 1965, på den tiden var det ovanligt (existerade inte?) hårdmetallklingor och hårdmetallklingor bör köras med högre hastighet.

Hursomhelst, jag skulle gärna ändra på sågen så att jag kan köra den i ca 5000rpm istället för 3000 som den snurrar med idag. Ett sätt att göra detta är att byta remskivor. Problemet med detta är att det är krångligt och osäkert om jag får plats med så pass stor remskiva som krävs.

Nu kommer vi in på min fråga. Jag har läst och hört om frekvensomformare, VFD, men jag vet inte hur jag kan tänkas bygga in en sådan. Helst skulle jag vilja hitta något som går att ersätta startelektroniken med och montera direkt på sågen, jag vet inte om detta är möjligt dock. Fördelen som jag förstår med en VFD är att jag får mjukstart, motorbroms och möjlighet till variabelt varvtal. Nackdelen är kostnaden samt att den eventuellt genererar ett högfrekvent ljud?

Motorn i sågen är original trefasmotor på 3HP (vet ej om det är ineffekt eller uteffekt), bild på motorn med märkplåt:

Jag har kikat på denna frekvensomformare. Nackdelen som det verkar är att denna måste byggas in i något typ av skåp då anslutningarna verkar lättåtkomliga.

Någon som har tips, tankar och ideér?
 
Frekvensomformare är utmärkta, och det går utmärkt att höja varvtalet men på bekostnad av effekten från motorn. Det är bara vid 50Hz som motorns 3 HP gäller. Fördelen med frkvensomformare är många, snabbare start, bättre segdragning, kan ej överbelastas,

550 Hz ! räkna inte med att nyttja detta om du inte vill spränga något. 11x3000 varv = 33000 rpm ! På en vanlig motor.
 
Glömde bilden på motorn i första inlägget. Här är den:
Svart industriell motor med informationsetikett, remhjul och fästelement, belyst från sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och jag kommer aldrig gå över 6000rpm. Antagligen inte högre än 5000.
 
Under rätt förutsättningar går det att köra en motor på högre frekvens utan att tappa moment. Spänningen över lindningarna ökas normalt linjärt med stigande varvtal. Vid motorns nominella varvtal är spänningen uppe i 400V och skall man varva mer så tappar man i moment.

Men det finns ibland en till väg vidare. Om motorn normalt är Y-kopplad vid 400V så kan man D-koppla den i stället. Sedan ställer man in frekvensomriktaren till att ge 400V vid 87 Hz. Då kan man varva motorn med fullt moment upp till runt 5000 rpm. Man måste kontrollera att frekvensomriktaren klarar de strömmar som motorn är stämplad med vid D-koppling.

Problem med högfrekvent ljud kommer man ofelbart att få från alla cirkelsågar. Det lilla som eventuellt tillkommer som en följd av frekvensomriktaren är helt försumbart.
 
  • Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Är det förresten någon som kan tala om hur många Watt motorn ovan drar när den är belastad till märkströmmen?

Sen skulle jag väldigt gärna få lite mer praktiska tips på vilken omformare jag ska köpa. Hur man rent praktiskt installerar den? Startar man sågen på omformaren eller kan man använda den gamla DOL-startaren efter omformaren? Om omformaren måste sitta i ett skåp verkar det oerhört bökigt att behöva öppna det för att trycka på en liten knapp för att starta sågen.
 
Som Avemo skrev passar det bra att du skaffar omformare efter märkström vid 220 V i ditt fall > 8.3 A och sen kör den D-kopplad upp till 87 Hz. Du får alltså välja storlek efter ström och inte effektangivelsen på motorn.

Och skaffa en avsedd för inbyggnad de är billigare än kapslade typer och ev kan man ha nytta av lådan till någon mer elkomponent också. Start-stopp kopplar du med knappar eller vred till ingångar så du behöver inte komma åt den. En pot för att ställa varvtal hör ju också till och den plus knapparna får man sätta på lämpligt ställe.

Så din DOL används inte längre här en arbetsbrytare om det är fastinstallerat annars blir handsken den funktionen. En annan sak är nödstopp/underspänningsutlösning på den du länkade till kan du lösa det med STO ingång på den. Annars en konventionell kontaktorn som passar i lådan.

Den modell V20 du länkade är vettig för ändamålet det är i lägsta segmentet men inte undermåligt byggd osv.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Är det inte enklast och billigast att byta kilremsskivor? i alla fall om det är en "fast" hastighet du vill ha.
 
E elmont skrev:
Är det inte enklast och billigast att byta kilremsskivor? i alla fall om det är en "fast" hastighet du vill ha.
Kanske är det så. Jag har inte undersökt särskilt mycket om det går. Det är tumaxel både på motor och sågaxeln (tror jag) så jag vet inte hur svårt det är att hitta skivor som passar? Dessutom är skivorna rätt inkapslade i en gjutjärnskonstruktion (åtminstone på sågaxelsidan) så det är ont om plats, men det kanske går.

Sen är det ju roligare med modern elektronik och jag får dessutom motorbroms och mjukstart på köpet vilket är trevligt men egentligen inte nödvändigt.

Kan du råda vad man ska ha för remskivor? Ska man passa på att byta till poly-v remsdrift också när man ändå byter?
 
Det finns remskivor med separata nav, dvs remskivan är i två delar en del som man fäster på axeln och sedan själva remskivan som man fäster på "navet". allt hålls på plats genom att man drar in tre "skruvar" i tre lite koniska gängade hål.
Tyvärr vet jag inte vad dom kallas men jag vet vart man kan köpa dom i Östersund och det är här http://www.kilremslagret.se
 
Problemet med att varva upp med remskivor är att man tappar prestanda och kan överlasta motorn om den låg rätt dimensionerad i original driftpunkt. Värt att tänka på trots allt och något man kommer från genom kopplingen i D och omformare avpassad i ström.

Delarna elmont tänker på för koppling av skivor till axel brukar nog kallas "taper lock bushing".
 
  • Gilla
Slugge
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag har köpt mig en äldre bordssåg som jag omsorgsfullt har renoverat. För den intresserade så finns en tråd här, där man kan läsa om renoveringen. Renoveringen är nu klar men det finns en sak som jag är lite sugen på.

Sågen snurrar med 3000 RPM. Moderna sågar byggda för samma klingstorlek snurrar kring 4500 - 5000 rpm. Min såg är byggd för 300mm klingor men jag kommer (tror jag) mest köra 250mm klingor, ju mindre klinga desto högre rotationshastighet vill man ha. Sågen är byggd 1965, på den tiden var det ovanligt (existerade inte?) hårdmetallklingor och hårdmetallklingor bör köras med högre hastighet.

Hursomhelst, jag skulle gärna ändra på sågen så att jag kan köra den i ca 5000rpm istället för 3000 som den snurrar med idag. Ett sätt att göra detta är att byta remskivor. Problemet med detta är att det är krångligt och osäkert om jag får plats med så pass stor remskiva som krävs.

Nu kommer vi in på min fråga. Jag har läst och hört om frekvensomformare, VFD, men jag vet inte hur jag kan tänkas bygga in en sådan. Helst skulle jag vilja hitta något som går att ersätta startelektroniken med och montera direkt på sågen, jag vet inte om detta är möjligt dock. Fördelen som jag förstår med en VFD är att jag får mjukstart, motorbroms och möjlighet till variabelt varvtal. Nackdelen är kostnaden samt att den eventuellt genererar ett högfrekvent ljud?

Motorn i sågen är original trefasmotor på 3HP (vet ej om det är ineffekt eller uteffekt), bild på motorn med märkplåt:

Jag har kikat på denna frekvensomformare. Nackdelen som det verkar är att denna måste byggas in i något typ av skåp då anslutningarna verkar lättåtkomliga.

Någon som har tips, tankar och ideér?
Vad jag kan se så kan inte den frekvensaren monteras på Din-skena utan ska monteras på vägg.
Men jag förutsätter att du ska ha den i en snickeriverkstad. Och då är det ju ganska mycket damm i luften så du ska sätta den i ett skåp.
Som GK100 skrev i inlägg #6 så kan du sätta knappar och potentiometer på skåpsdörren.
Du kan även bygga skåpet så att du från plintar kan koppla in en knapplåda som du har på lämpligt ställe om sågen skulle vara långt bort från skåpet.
Det är enkelt att installera en frekvensare men det luriga är att programmera den rätt.
Men läser du manualen ordentligt så ska det gå bra.
Programmeringen av parametrar kan kladda till det lite. Men det ska nog gå bra.
 
Några saker med VFD.
- Tjutet kommer från PWM (pulsbreddsmodulatorn). Ofta går det att höja denna till mindre hörbara frekvenser > 15 kHz på bekostnad av verkningsgraden hos själva omvandlaren (inte motorn)
- För att bromsa snabbt kan det behövas extra bromsmotstånd. Elektroniken i en VFD har bara begränsad möjlighet att ta hand om den energi som ska bort. I större anläggningar med många frekvensomvandlare kan man ta hand om energin och ladda andras kondensatorbatterier via en DC-bus eller liknande, men det är överkurs här.
 
Ingen som har mer praktiska tips om vad för skåp som behövs (gärna länk till var man köper dem), samt var man hittar knappar och eventuellt potentiometer (det är för frekvensstyrningen gissar jag och denna ska ändras så sällan att den inte behövs).

Gärna tips på andra eventuellt mer lämpade och gärna billigare frekvensomriktare.

En hel del har skrivit om denna och använt med framgång. Direktimport från Kina med okänt märke, men priset är så pass lågt att det tilltalar ändå.
 
M MagHam skrev:
Några saker med VFD.
- Tjutet kommer från PWM (pulsbreddsmodulatorn). Ofta går det att höja denna till mindre hörbara frekvenser > 15 kHz på bekostnad av verkningsgraden hos själva omvandlaren (inte motorn)
- För att bromsa snabbt kan det behövas extra bromsmotstånd. Elektroniken i en VFD har bara begränsad möjlighet att ta hand om den energi som ska bort. I större anläggningar med många frekvensomvandlare kan man ta hand om energin och ladda andras kondensatorbatterier via en DC-bus eller liknande, men det är överkurs här.
Har inte många VFDer inbyggd DC broms? Då blir väl rörelseenergin värme i motorn istället? Jag vet att man även kan bromsa genom regenerering (likt en Tesla som laddar batterierna när man bromsar) och då bränna bort energin i ett externt motstånd.

Nu är inte detta ett stort problem i en bordssåg då den roterande massan är så pass låg jämfört med exempelvis en stor bandsåg med stora hjul i gjutjärn.
 
Ja, DC broms är ju att lägga likspänning över motorlindningarna för att uppnå bromseffekt där. Dynamisk bromsning/regenerering är att styra ner frekvensen och då är det VFDn som får ta energin.
Som du säger... För en liten såg är detta nästan onödigt vetande och behöver knappast beaktas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.