T
Jag vet inte om jag klarar av att hålla liv och inresse i en "nu bygger jag min egen snickarverkstad"-tråd, men kanske.
Jag har i alla fall umgåtts med planen att få till en fungerande snickarboa i ungefär ett år nu och i höstas påbörjades utrensning av lite av det som ansamlats under de snart tjugo år vi bott här, och som inte borde finnas i en snickarverkstad.

Tyvärr insåg jag rätt snart att trots att jag snickrat och meckat i många år och alltid gillat verktyg så saknar jag väldigt mycket av de verktyg som är bra, eller i en del fall så är det så att de verktyg jag har inte håller rätt kvalite för att göra ett bra jobb.

Utrymmet jag har att använda är ca 35 kvadratmeter så yta finns, dock helt oisolerat, och på andra våningen i ett uthus så de där tunga fina gjutjärnsmaskinerna går tyvärr bort.

Jag fick lite tidigare i år tag på en liten bordssåg av helt okänt märke så den maskinen står nu lite ensam ute på golvet.

Kommer mer sen så klart med lite bilder och annat men först tar vi veckans fråga :D

Sågade lite plywood igår och det yr ju lite ;)

Så veckans fråga är helt enkelt - hur lång slang tycker ni funkar bäst till dammsugaren när ni kör med handmaskiner?

En nivå, verktyg för gradering, träarbete, sågspån, verkstadsgolv, konstruktionsarbete, röd och grå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



och en liten hint om något som förhoppningsvis kommer att bli en viktig ingrediens i ett av projekten i helgen:

Vertikal Metallstruktur med ribbor och bultar, säkrad med svart kabel, industriellt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Jag vet inte om jag klarar av att hålla liv och inresse i en "nu bygger jag min egen snickarverkstad"-tråd, men kanske.
Jag har i alla fall umgåtts med planen att få till en fungerande snickarboa i ungefär ett år nu och i höstas påbörjades utrensning av lite av det som ansamlats under de snart tjugo år vi bott här, och som inte borde finnas i en snickarverkstad.

Tyvärr insåg jag rätt snart att trots att jag snickrat och meckat i många år och alltid gillat verktyg så saknar jag väldigt mycket av de verktyg som är bra, eller i en del fall så är det så att de verktyg jag har inte håller rätt kvalite för att göra ett bra jobb.

Utrymmet jag har att använda är ca 35 kvadratmeter så yta finns, dock helt oisolerat, och på andra våningen i ett uthus så de där tunga fina gjutjärnsmaskinerna går tyvärr bort.

Jag fick lite tidigare i år tag på en liten bordssåg av helt okänt märke så den maskinen står nu lite ensam ute på golvet.

Kommer mer sen så klart med lite bilder och annat men först tar vi veckans fråga :D

Sågade lite plywood igår och det yr ju lite ;)

Så veckans fråga är helt enkelt - hur lång slang tycker ni funkar bäst till dammsugaren när ni kör med handmaskiner?

[bild]


och en liten hint om något som förhoppningsvis kommer att bli en viktig ingrediens i ett av projekten i helgen:

[bild]
Intressant! Det vill jag gärna följa! Har själv hållit på att bygga verkstad sen förra århundradet och den kommer aldrig att bli helt klar. Det är en skön känsla! Alltid nya möjligheter till förändring!

En vild gissning på ditt helgarbete är att du skall få ihop ett höj/sänkbart arbetsbord?
Vi får väl se resultatet efter helgen?

Dag
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
T trycklös skrev:
Jag vet inte om jag klarar av att hålla liv och inresse i en "nu bygger jag min egen snickarverkstad"-tråd, men kanske.
Jag har i alla fall umgåtts med planen att få till en fungerande snickarboa i ungefär ett år nu och i höstas påbörjades utrensning av lite av det som ansamlats under de snart tjugo år vi bott här, och som inte borde finnas i en snickarverkstad.

Tyvärr insåg jag rätt snart att trots att jag snickrat och meckat i många år och alltid gillat verktyg så saknar jag väldigt mycket av de verktyg som är bra, eller i en del fall så är det så att de verktyg jag har inte håller rätt kvalite för att göra ett bra jobb.

Utrymmet jag har att använda är ca 35 kvadratmeter så yta finns, dock helt oisolerat, och på andra våningen i ett uthus så de där tunga fina gjutjärnsmaskinerna går tyvärr bort.

Jag fick lite tidigare i år tag på en liten bordssåg av helt okänt märke så den maskinen står nu lite ensam ute på golvet.

Kommer mer sen så klart med lite bilder och annat men först tar vi veckans fråga :D

Sågade lite plywood igår och det yr ju lite ;)

Så veckans fråga är helt enkelt - hur lång slang tycker ni funkar bäst till dammsugaren när ni kör med handmaskiner?

[bild]


och en liten hint om något som förhoppningsvis kommer att bli en viktig ingrediens i ett av projekten i helgen:

[bild]
Jag har två olika 3,5m slangar, en räfflad och en slät.
Mestadels räcker den längden, enstaka gånger skulle en 5m komma till användning. Har dammsugaren på golvet ofta under det som sågas när jag använder bockar och sågbordet.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Och i min lilla snickarbod är det tvärtom. Hade länge bara en 3,5m. Med en 5m slang kan jag låta dammsugaren stå still på en plats där den inte är ivägen och inte flytta runt den hela tiden.
 
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
T
FredrikR FredrikR skrev:
Jag har två olika 3,5m slangar, en räfflad och en slät.
Mestadels räcker den längden, enstaka gånger skulle en 5m komma till användning. Har dammsugaren på golvet ofta under det som sågas när jag använder bockar och sågbordet.
J JuggeH skrev:
Och i min lilla snickarbod är det tvärtom. Hade länge bara en 3,5m. Med en 5m slang kan jag låta dammsugaren stå still på en plats där den inte är ivägen och inte flytta runt den hela tiden.
Men vad typiskt, en rekommenderar lång och en kort :) Ja jag antar att det har mycket med hur man har sin verkstad och sitt jobb organiserat.
Jag tror inte jag är den bäst organiserade så lite längre slang kan nog vara bra för mig,

Min plan är också att kunna ha dammsugaren under arbetsbänken (alternativt inbyggt i en separat vagn/sidobord på hjul, vi får väl se om jag hinner ändra mig innan jag kommit så långt.)
 
T
stigen stigen skrev:
Intressant! Det vill jag gärna följa! Har själv hållit på att bygga verkstad sen förra århundradet och den kommer aldrig att bli helt klar. Det är en skön känsla! Alltid nya möjligheter till förändring!

En vild gissning på ditt helgarbete är att du skall få ihop ett höj/sänkbart arbetsbord?
Vi får väl se resultatet efter helgen?

Dag
Självklart är det ett elektriskt bord.
Jag hade turen att ropa hem två stycken på en auktion här för leden och fick på så vis en enkel lösning på problemet om vilken höjd jag skulle ha på min första egenbyggda bänk :)

Tyvärr (nej inte egentligen) så blev planerna för helgen ändrade, mycket utomhusaktiviteter i det underbara vädret gjorde att jag int k om så långt med bänken. Men efter grundlig rengöring och ihopmontering ser bänken ut så här:

Metallstativ på trägolv, verkstadsmiljö, sladdar i bakgrunden, nedsmutsat golv, konstruktion tecknar oavslutat arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskrivbord med justerbar metallställning på verkstadsgolv, kontakter och kablar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träbord med elektroniska enheter och kablar i ett verkstadsliknande utrymme med dammsugare och golvbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Person mäter tjockleken på ett bord med ett måttband; bordet är ungefär 2.5 cm tjockt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halva skivan är i näst intill oskadat skick medan resten är helt fördävad. Nu har jag inte tänkt att behålla denna skiva ändå för jag vill ha lite större yta så den får hamna i bra-att-ha-högen.

Hur var det nu, strax under 30mm tjocklek om man vill att tvingarna ska gå ner i 20mm hål?
16mm MDF och 12mm k-ply hoplimmat bör väl bli stabilt nog så att jag slipper tillverka en ram till att lägga ovanpå metallramen.

Ett projekt som vi dock tror mycket på avslutades första byggfasen på i helgen. Vi har många stora växter i krukor på altan och lite varstans i trädgården. Stora växter behöver mycket jord, och ibland också mycket vatten så de där stora lerkrukorna blir väldigt tunga.

Så i år testar vi Lidl's tomathinkar lite lätt modifierade med flottörer av liggunderlag och snöpinnar :)
(Biltema säljer nu exakt samma hink, fast en tia dyrare).
Tanken är att bland annat dahlior som vill ha mycket vatten nu ska få ett vattenmagasin, och vi får lättare krukor.
Arbetsbord med verktyg och delar, gröna slipstänger, rött rör, händer, sorteringslådor, skruv och mutter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En växt i svart kruka med bevattningssystem mot gul vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är inte så snyggt med svarta plastkrukor, men tanken är att om dessa funkar bra så kommer vi att snickra ihop några (förhoppningsvis) snyggare träsidor som döljer den fula plasten, vilket så klart är anledningen till flottörerna - när krukorna är inbyggda ser man inte hålet i sidan.

Så en riktigt bra helg, även om inte så stor del av den tillbringades i snickarboden :)

/Fredrik
 
  • Gilla
nanowire och 5 till
  • Laddar…
T
(räknas det som trådlyft när det är ens egen tråd??, :) )

Tomatkrukorna blev i alla fall stor succé och vi har redan handlat några till från biltema inför nästa säsong. Nu blev det ju aldrig en sån där het och torr sommar som det såg ut i början men erfarenheten från sommaren är ändå att trots stora blommor som kräver mycket vatten håller magasinet vatten minst två dygn, vilket är en enorm förbättring jämfört med tidigare då många blommor behövde stödvattnas flera gånger samma dag tidigare.

Effektivisering även i trädgården :) Det blev många pluspoäng hos sambon :)

En seriös handöverfräs inhandlad
Överhandsfräs med tillbehör i väska på arbetsbänk. Verktyg för träbearbetning och finjustering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om priset var bra eller jättebra återstår att se, fräsmaskinen fungerar bra, och om de medföljande frässtålen är i bra skick får nog priset räknas som riktigt bra. Det följde enbart med hylsa för 8mm stål så behöver kanske komplettera framöver.
Det börjar också bli dags att fundera över en bättre förvaring av frässtålen, men det är inte så bråttom med det (ännu).

När det gäller sugslang tror jag att jag tillhör det långa teamet, här ses min allt för korta slang prydd med gröna fina tejpremsor för att hålla ihop elsladden. Den här är strax under två meter och det innebär att jag har dammsugaren nästan i hälarna hela tiden. Funkar men är sådär att jobba med.
Verkstad med dammsugare ansluten till slipmaskin, träskiva på arbetsbänk, verktygstavla i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag 'råkade' handle en sån har halvstor Pullman på en auktion i somras, och med det så pausades planen att handla en större spånsug. Det är ju inte i närheten samma sak, men jag jobbar ju bara med en maskin i sänder så tror nog den ska räcka till för det mesta. Håller som bäst på att försöka få till nya adaptrar mellan alla olika slangdiametrar.

En röd industridammsugare och en svart enhet med sladdar och slangar i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskinen har inte varit en uthyrningsmaskin utan gått i en och samma firma i hela sitt liv så den känns ganska väl omhändertagen trots allt. Efter en grundlig rengöring av filtrena så kändes det inte ens att den varit på spacklingsjobb senaste tiden :).
En nackdel med en sån här jämfört med en riktig spånsug är ju att det här inte är en cyklonseparator utan allt bös hamnar ju i filtret så det finns tankar på en cyklon i någon framtid, men det kan komma senare.
En fördel är att filtrena faktiskt är rimligt prissatta, och att biltemas spånsugpåsar passar utmärkt :)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
T
Våren är i full blom och vi har till och med sett årets första svala idag. En till så är sommaren här :)

Onödigt mycket tid har lagts på lönearbete, men så blir det ibland när man är "löneslav".... så utvecklingen i verkstaden går långsamt, har inte något att visa upp. Det har mest blivit enkla tillyxade problemlösningar och inte något snickrande.

Har inte ens gjort klart utsuget på bordssågen ordentligt, men är supernöjd med pullmansugen, tystare än gamla grovsugen och kraftigare (och rejält större påse :) ).

MEN - en ny såg har hittat hem.

En Dewalt DW 8003 kapsåg på en arbetsbänk utanför en verkstad, med bortmonterad klyvkniv och synliga varningsetiketter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den står just nu på en bänk i garaget och väntar på rengöring innan den kan inta sin plats i snickarboden. Modellen är DW 8003, Dewaltklistermärken men ser ut som en ELU, tillverkad i Italien men mycket mer än så vet jag egentligen inte.
Benstativ ingick men det monterade vi ner så att allt skulle få plats i bilen.

Lite testsågande på några reglar och den går tyst och fint och allt verkar fungera, även om de flesta knappar är rejält inbekade och svåra att trycka/dra i.
Returfjädern är dock slapp och verkar inte gå att spänna, det låter som att det kuggar över inuti. Antar att det sitter en sån där stålspiral inuti så känner inte supermycket för att plocka isär just den faktiskt.

På bilden är klyvkniven bortmonterad för den har nog fått lite stryk för den var så hoptryckt att klingan inte kunde rotera fritt. Det ser ut att finnas god marginal i infästningarna så det ska nog vara snabbt tillrättat.

Verkligen en annorlunda upplevelse att såga med jämfört med andra sågar, förutom att den sprider sågspån omkring sig exakt som alla andra sågar gör :D

Nån som vet om det finns någon mall eller mått för hur de där delarna till sågbordet är orginal? Har bara sett bilder på dem men inte några mått.
Två olika breda remsor bakom staketet, sen ett staket och en större skiva på framsidan om jag begrep bilderna rätt.

/F
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Hej Fredrik!

Intressant såg du har skaffat. Jag har också en renovering på gång av en liknande.
DW 125 heter den och jag tror att det är samma specifikationer som din.
Jag har haft ett antal radialsågar tidigare och min tråd ”Stigens verkstadstråd 2024” finns lite info om min renovering.
Här är en PDF på sågen som du kan kolla på och försöka hitta lite information.

file:///var/mobile/Library/SMS/Attachments/31/01/9EB200B9-0E3C-49A5-82A0-E5C42385DDDD/httpalexkachler.free.frworkshopdw125docDW125_Manual.pdf.pdf

Dag
 
  • Gilla
trycklös och 1 till
  • Laddar…
T
stigen stigen skrev:
Hej Fredrik!

Intressant såg du har skaffat. Jag har också en renovering på gång av en liknande.
DW 125 heter den och jag tror att det är samma specifikationer som din.
Jag har haft ett antal radialsågar tidigare och min tråd ”Stigens verkstadstråd 2024” finns lite info om min renovering.

Dag
Jo jag följer även din nya tråd med stort intresse. Jag har inte tänkt plocka ner den här sågen riktigt i sina beståndsdelar (men planer kan ju ibland ändras längs vägen). Men kullagerna har synliga beläggningar och den är ganska trög i de flesta rörliga delarna så en hel del rengöring blir det.

De flesta radial armssågar vi har här i europa verkar vara väldigt lika i sin design, lite olika mått och storlekar men inte så mycket andra skillnader. I alla fall inte vad jag sett på de olika annonserna jag hittat.

Jag såg att du startat projektet 'spånsugoptimering' :) även på radialsågen. Jag har ännu ingen ide hur jag ska göra, men jag såg en ganska intressant video på en kille som gjorde en typ av suction box och borrade hål i arbetsskivan runt klingan. Det såg (ehmmm) effektivt ut på film men gissar att det beror på vilket material man sågar. Spännande ska det i alla fall bli.
Jag tror att jag börjar med 'latvarianten' och gör en stor fångstlåda bakom sågen och kopplar den till spånsugen. Jag har plats så det är ok att sågen inte står kloss mot väggen så det känns som en enkel metod att prova, om inte du kommer på en bra lösning som inte är för svår att kopiera så klart :)

Men steg ett är att få trefasuttag i snickarboden... Har legat på att-göra listan länge men nu har jag (snart) tre maskiner som behöver det så nu måste jag.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Hej Fredrik!

Är på en liten miniresa just nu men hoppas kunna redovisa resultatet av renoveringen av DW125 till helgen.
På Youtube finns det ett antal olika filmer om hur du gör rent kullagren och spåret i gjutjärnsarmen. Det blir en otrolig skillnad på gången när det är rensat!

Dag
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
T
I dag togs ett viktigt steg i snickarbodens fortsatta utveckling, och samtidigt ett viktigt delsteg i projektet med att göra i ordning utrymmet på bottenplan under snickarboden.

I båda utrymmena finns det en stödstolpe mitt i rummen som bär upp en tvärgående golv/takbjälke.
Planen är att gjuta golv där nere nu i sommar. För att göra det behöver jag tillfälligt ta bort den gamla stödpelaren där nere. För att veta hur mycket last som tillförs uppifrån snickarboden behövde jag först ta bort stolpen där uppe (den behöver även flyttas då den inte är monterad rakt över en regel utan missar med nån decimeter).

Så idag monterade jag en tillfällig regel i snickarboden och kunde avlasta den gamla stolpen tillräckligt mycket för att kunna såga av spikarna och få bort stolpen hel (jag vill ju kunna återanvända den på sin nya plats sen).
En liten röd domkraft som stödjer en tjock träbjälke i ett verkstadsutrymme under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom jag ville få en uppfattning om hur mycket kraft som behövdes för att lyfta balken tog jag minsta domkraften jag hade, men den hade inga problem att lyfta det som behövdes.

Stödstolpe i snickarbod med redskap och förvaringshyllor, inför planerad borttagning och golvprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det gick helt smärtfritt, om än med ganska mycket knarrande och knorrande från det gamla bygget :)

Domkraft som lyfter en tjock träbjälke med en mutter hängande på ett snöre bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Med hjälp av den certifierade mätmetoden - mutter på ett snöre - kunde jag avgöra att den tvärgående takbjälken i snickarboden sjunker undefär tre centimeter på mitten när domkraften sänks ner igen.

Även om jag killgissar kraftigt känns det ändå som att det är lugnt att vara utan denna stödstolpe tillfälligt medan motsvarande stolpe på våningen under monteras ner när jag gör motsvarande test där.
I alla fall så länge ingen ska upp på loftet ovanför :D

Nästa steg blir förhoppningsvis nu i helgen när nedre stolpen ska plockas ner, och sen monters upp igen lite förskjuten i sidled så utgrävningen av det gamla jordgolvet kan fortsätta.
 
  • Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
T
Dagens verktygsinköp :p blev en ny 6t domkraft från biltema.

Ny 6t domkraft från Biltema stående på en stenplatta med hävarm vid sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom jag bara har en hydraulisk behövde jag en extra, har ändå funderat på att skaffa en med lite högre lyfthöjd än den gamla så passade på när vi ändå var i stan. Den är väl prisvärd men jag väljer nog ett annat märke om jag någon gång behöver en ny. Hävarmen är rent hopplöst billigt konstruerad och bottenplattan är väl liten för att vara riktigt stabil.
Det räckte inte med stenplata utan fick ta en rejäl regel annars blev det bara snett.
Ny 6-ton domkraft som stabiliserar en tillfällig stolpe i en byggnadsprojektmiljö med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men gamla stolpen kom ner i alla fall, och en ny tillfällig stolpe står stabilt på domkraften så en av punkterna på helgens lista blev till slut avklarad :) .

Men helgen inleddes med vedklyvning.
Ett överbelastat släp fyllt med vedkubbar som dras av en röd traktor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Farsan har tömt sin vedbod helt under den kalla våren och behöver hjälp med att fylla på förrådet igen. Och nej alla pinnarna stannar inte kvar på flaket med det packmönstret :) Men "bara-en-pinne-till" har ju funkat förut, nån gång.

Jo sen så sitter jag också och läser om pysslarens tråd från början igen, för även om jag inte har varken samma maskiner eller samma planer så är det en av de bästa trådarna med många samlade tankar och ideer över hur utrymmet i snickarboden kan organiseras.

Jo förra veckan släpade jag ju hem en ny såg, och den här veckan bar det sig inte bättre än att jag var nere i Skurup och hämtade en spånsug....
Nyinköpt Felder AF 22 spånsug placerad på ett trägolv i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Farsan slaktade en gammal vevdomkraft och satte bottenplattan på en hydraldomkraft. Den största fördelen är att den är betydligt stadigare i sidled än den som är i originalskick och det gäller även om det är en regel under.
 
  • Gilla
trycklös
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.