Moving
Tycker mig ha märkt att mäklare vill ha visning på söndag och avslut på fredag, så de kan börja om snabbt, men blir bråttom om man missar ett hus i början av varvet.

Man kanske vill vara snabb innan folk hinner börja tänka och kolla noga?
 
Mäklare tjänarpengar på snabb omsättning, inte på höga försäljningspriser. Någon fredagsregel finns nog inte. Det handlar nog mer om att sälja så snabbt som möjligt och snabbare än en arbetsvecka är nog lite av en utopi.

...många "nog" blev det. ,men så är jag inte mäklare heller.
 
Nyfniken skrev:
...många "nog" blev det. ,men så är jag inte mäklare heller.
Men du hade "nog" kunnat bli en bra sådan ;)
 
  • Gilla
tompaah7503 och 2 till
  • Laddar…
Det är bra flow om man kan få förra helgens visningar att bli slutförda försäljningar innan man tar itu med nya. Och det är bra om budgivare blir klara så att de antingen inte hittar nya objekt utan kritar på, eller känner sig fria att gå på nya visningar om de inte vann budgivningen..
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Moving
Därav fredagar kanske, så man inte lockas av ny att se.
 
M
Moving skrev:
Tycker mig ha märkt att mäklare vill ha visning på söndag och avslut på fredag, så de kan börja om snabbt, men blir bråttom om man missar ett hus i början av varvet.
Verkar snarare vara så att man kör någon förhandsvisning tor/fredag, huvudvisning söndag, gärna med några redan liggande bud då visningen börjar. Uppsamlingsheat mån/tisd kväll för de som fortfarande kan tänka sig att höja liggande bud och kontraktsskrivning på ons/torsdag. Finns det gott om intresserade spekulanter är det ju ingen anledning att dra ut på processen.
 
  • Gilla
varmkorv
  • Laddar…
Jag har en gård som låg ute till försäljning i ett drygt år... Men hemma i stan håller jag med om att det är enligt ovan. Dock tycker jag att det är hemskt (rant follows)!

Mäklarna lägger ut objekt till extremt felsatta priser då de vill få många till visning och en "bra" budgivning. Samtidigt är många köpare extremt oerfarna och gör sitt livs största affär, inte sällan på sju–åtta gånger sin årsinkomst.

Att det då inte finns en större tröghet i systemet, utan folk kan buda ett par årsinkomster på en dag eller två och skriva avtal på det samma eller nästföljande dag och löper en verklig risk att "tappa" objektet om de vill tänka efter något – det är för dåligt.

Eftersom mäklaren inte säljer objekten utan bara förmedlar kontakten mellan köpare och säljare gäller inte konsumentlagstiftningen, men hur vi lyckats bygga upp ett samhälle där staten tar hand om enskilda när det gäller små vardagsbestyr som rätten att lämna tillbaka ett par undermåliga skor, men lämnar en lika oskyddad som en kommersiell aktör när det gäller miljonbelopp, det visar hur skev lagstiftningen ofta blir. Det som är lätt att reglera regleras, det svåra lämnas därhän. Att det lätta därtill nog inte behövde regleras, det är ovidkommande, man måste ju även som politiker visa att man gör något!

Som sagt, det är inte lätt, och säljaren är ju också en enskild individ vars rättigheter måste värnas, men dagens system är bisarrt.
 
  • Gilla
johel572 och 2 till
  • Laddar…
Moving
mnils skrev:
Verkar snarare vara så att man kör någon förhandsvisning tor/fredag, huvudvisning söndag, gärna med några redan liggande bud då visningen börjar. Uppsamlingsheat mån/tisd kväll för de som fortfarande kan tänka sig att höja liggande bud och kontraktsskrivning på ons/torsdag. Finns det gott om intresserade spekulanter är det ju ingen anledning att dra ut på processen.
Förhandsvisning är kanske smartare då folk har bråttom och har jobbat så man struntar i söndagen men bjuder ändå.
Vanligast har varit typ söndag tisdag
 
Moving
Nötegårdsgubben skrev:
Jag har en gård som låg ute till försäljning i ett drygt år... Men hemma i stan håller jag med om att det är enligt ovan. Dock tycker jag att det är hemskt (rant follows)!

Mäklarna lägger ut objekt till extremt felsatta priser då de vill få många till visning och en "bra" budgivning. Samtidigt är många köpare extremt oerfarna och gör sitt livs största affär, inte sällan på sju–åtta gånger sin årsinkomst.

Att det då inte finns en större tröghet i systemet, utan folk kan buda ett par årsinkomster på en dag eller två och skriva avtal på det samma eller nästföljande dag och löper en verklig risk att "tappa" objektet om de vill tänka efter något – det är för dåligt.

Eftersom mäklaren inte säljer objekten utan bara förmedlar kontakten mellan köpare och säljare gäller inte konsumentlagstiftningen, men hur vi lyckats bygga upp ett samhälle där staten tar hand om enskilda när det gäller små vardagsbestyr som rätten att lämna tillbaka ett par undermåliga skor, men lämnar en lika oskyddad som en kommersiell aktör när det gäller miljonbelopp, det visar hur skev lagstiftningen ofta blir. Det som är lätt att reglera regleras, det svåra lämnas därhän. Att det lätta därtill nog inte behövde regleras, det är ovidkommande, man måste ju även som politiker visa att man gör något!

Som sagt, det är inte lätt, och säljaren är ju också en enskild individ vars rättigheter måste värnas, men dagens system är bisarrt.
Många tror att mäklarna är neutrala som skyddar sig med Anticimex-besiktning, man kan undra hur många som läser och förstår. Ett enkelt förbehåll är en egen besiktning med rätt att häva eller omförhandla priset, för då får man egna goda råd och är med.
Vi har sett detta hus i förra omgången men var så besvikna att vi slängde beskrivningen sa hustrun, men lockades att tänka till nu igen vad det egentligen är. För liknande är sällsynta.
 
Nötegårdsgubben skrev:
Jag har en gård som låg ute till försäljning i ett drygt år... Men hemma i stan håller jag med om att det är enligt ovan. Dock tycker jag att det är hemskt (rant follows)!

Mäklarna lägger ut objekt till extremt felsatta priser då de vill få många till visning och en "bra" budgivning. Samtidigt är många köpare extremt oerfarna och gör sitt livs största affär, inte sällan på sju–åtta gånger sin årsinkomst.

Att det då inte finns en större tröghet i systemet, utan folk kan buda ett par årsinkomster på en dag eller två och skriva avtal på det samma eller nästföljande dag och löper en verklig risk att "tappa" objektet om de vill tänka efter något – det är för dåligt.

Eftersom mäklaren inte säljer objekten utan bara förmedlar kontakten mellan köpare och säljare gäller inte konsumentlagstiftningen, men hur vi lyckats bygga upp ett samhälle där staten tar hand om enskilda när det gäller små vardagsbestyr som rätten att lämna tillbaka ett par undermåliga skor, men lämnar en lika oskyddad som en kommersiell aktör när det gäller miljonbelopp, det visar hur skev lagstiftningen ofta blir. Det som är lätt att reglera regleras, det svåra lämnas därhän. Att det lätta därtill nog inte behövde regleras, det är ovidkommande, man måste ju även som politiker visa att man gör något!

Som sagt, det är inte lätt, och säljaren är ju också en enskild individ vars rättigheter måste värnas, men dagens system är bisarrt.
Fas t de flesta som köper bostad brukar ju faktiskt bli rätt nöjda med sitt köp. Så, visst vore det trevligt att få fundera lite, men det brukar ju bli rätt bra ändå.

De som faktiskt blir lurade att köpa ex. ett mögelhus, eller något med stora sättningar som de inte riktigt begrep att dte var så illa osv. Jag tror faktiskt att de i många fall skulle bli lika lurade om de fick fundera lite längre.
 
Det är klart att de flesta blir nöjda, det är trots allt människor som väljer själva. Det ändrar inte det faktum att vi har en marknad där mäklaren har ett enormt erfarenhetsöverskott och intressen som till övervägande del sammanfaller med säljarens. Det innebär att säljare och mäklare gemensamt kan utnyttja köparens svaga position, exempelvis med korta beslutstider, sent annonserade friskrivningsklausuler och slikt.
 
  • Gilla
Moving
  • Laddar…
Det handlar om at minimera risken.
Ger man köparen chansen att fundera över helgen finns risken att de backar ur affären.
 
Redigerat:
  • Gilla
Moving
  • Laddar…
Nötegårdsgubben skrev:
Det är klart att de flesta blir nöjda, det är trots allt människor som väljer själva. Det ändrar inte det faktum att vi har en marknad där mäklaren har ett enormt erfarenhetsöverskott och intressen som till övervägande del sammanfaller med säljarens. Det innebär att säljare och mäklare gemensamt kan utnyttja köparens svaga position, exempelvis med korta beslutstider, sent annonserade friskrivningsklausuler och slikt.

Jag håller med dig, men jag kan inte riktigt komma på något vettigt sätt att reglera det.

Det jag tycker är mest jobbigt och nervöst som köpare är att man oftast bara har tassat runt i ett (orealistiskt stylat och städat och kanelbullsdoftande) objekt i kanske 20 minuter innan man förväntas vara beredd att spruta ur sig miljoner på måfå.

Man får ju oftast inte tid att komma tillbaka och undersöka noga eller "känna in sig" under några timmar eftersom det alltid verkar finnas någon annan som bjuder 200 000 över utgångsbudet direkt efter att knappt ha tittat i en kvart.
 
  • Gilla
Moving
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.