Fredagkväll och nätkollar lite, vad är det som gäller med Martinez hammare? Dyra men är de så mycket bättre? Är det som Festool att det nästan blir en religion (jo jag har kanske ett par st Festoolmaskiner) bra vikt och avvibrerade men spiken ska ju ”bara” in i ämnet. Sköna att använda men de kostar ju lite mer...
 
som jag förstår det handlar det som vikten. de är gjord i någon form av titanium och hävdar att deras 14 oz hammare motsvarar en 26 oz stålhammare vilket jag verkligen tycker man kan ifrågasätta. De väger ca 500 gr jämfört med "vanliga" hammare som väger ca 800g. Så för dom med problem med armbågar m.m ser jag en stor fördel med lägre vikt.
 
Tanken verkar vara att då skaftet är extralätt så kan man få en lättare hammare med samma vikt på huvudet som en vanlig. Det är ju huvudets vikt som gör arbetet så då menar de att deras 15 oz hammare med samma huvudvikt som huvudet på en vanligt 15oz skall vara lättare att spika med men fungera lika effektivt.

Samma resonemang brukar användas av de som håller fast vid den gamla sortens hammare med träskaft. De har också extremt lätt skaft och blir därför lättare för samma vikt på huvudet.

Jag tror på det här resonemanget om man till exempel har någon handskada eller armbågsskadasom ställer till det då man spikar. Jag har faktiskt en aning om att de som nu står med spikbössa dagarna i ända kommer att tvingas spika med träskaftshammare om 20 år då handleden och armbågen är slut.
Fast om man är fullt frisk så tycker jag personligen att det är viktigare att hammaren är oöm och välbalanserad. För tillfället är Peddighaus helsmidda hammare min favorit. En kamrat har en sådan och den är aningen bättre än min 15 år gamla helsmidda Plumb.
 
  • Gilla
Buuzzz
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.