Jag håller på och bygger en altan med tak och hela designen har jag gjort lite som en smörgås med reglar i olika lager. Stolparna är egentligen två reglar och den övre bärlinan samt räckena går i mitten. Nu undrar jag dock, jag har bars "skåskruvat" ihop reglarna med 6x120mm träskruvar samt 6x90mm. Jag har skruvat så att hålen ska vara så dolda som möjligt.

Jag tänker jag behöver förmodligen lite förstärkning genom stolparna, speciellt vid toppen och botten av stolparna, nu står valet mellan att dra in några franska träskruvar eller alternativt vagnsbultar rakt igenom.

Vagnsbultarna vore definitivt den starkare lösningen, fast det blir ju inte lika snyggt på ena sidan där man måste stirra på en bricka, mutter och bult som sticker ut. Förstås längst nere går det säkert för det byggs in och kommer inte att synas efteråt.

En halvfärdig altan med tak under konstruktion, bredvid ett hus med grå fasad och röda takpannor i en trädgård omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror inte det behövs, är du orolig kan du ju komplettera med några galvade trådspik.
 
Jag tycker "lamineringarna" på vissa ställen är inte så tajta som de borde vara så därför går jag i tankarna på stora franska träskruvar eller vagnsbultar för att riktigt få ihop delarna pressade med varandra.
 
Idag finns det ju grova montageskruv som är betydligt bättre än klassiska franska skruv som egentligen är helt värdelösa så sett.....
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Om du har tillgång till stora tvingar kan du ju spiklimma eller skruvlimma ihop stolparna.
 
Ja bärlinan hänger väl i skruvarna (inget stöd under), så man får tänka till. Känns som konstruktions skruv tagit franska träskruvars plats och är lite mer diskreta.
 
Jo så skruvarna får ta all belastning där också.

Jag har inga tvingar som orkar dra ihop även om jag har tvingar som kommer runt.

Hur ser de här konstriktionsskruvarna ut?
 
Gängstång med kupolmuttrar där det är synligt?
 
Kupolmuttrar var en bra idé...
 
Köpte vagnsbultar och ska kombinera dom med kupolmuttrar
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
klassiska franska skruv som egentligen är helt värdelösa
❤️👏
 
DennisCA DennisCA skrev:
Jo så skruvarna får ta all belastning där också.

Jag har inga tvingar som orkar dra ihop även om jag har tvingar som kommer runt.

Hur ser de här konstriktionsskruvarna ut?
Orkar inte tvingar dra ihop det så är virket för skevt för attt dra ihop med skruv. Om det inte är så att du försöker dra ihop det med befintliga skruvar iskruvade?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Testa den moderna ersättningen för fransk träskruv: Big Dog. Exempel finns här men har för mig jag köpt liknande även på Biltema. https://www.beijerbygg.se/privat/sv...digt/traskruv-big-dog-c4-10x50-40st-915608062

Det är helt galet vad starka de är med sina hyfsat grova Torx-fattningar typiskt T40, har kört hundratals grova 10mm x 140 mm med slagskruvdragare på 340 Nm inga som helst problem. Finns i alla intressanta dimensioner precis som den gamla franska träskruven. Sjukt effektivt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.