Vi har nu varit på första mötet med Vårgårdahus för ev. bygge av Högalid.
Det som in ingår är en frånluftvärmepump från Nibe.
Det vi helst vill ha är bergvärme men det är ju en ganska så stor peng man får lägga i mellanskillnad för att få det. Säljaren säger att ekonomiskt så sparar vi ca 1700 :-/år.
Med den kalkyl så tar det ca 25 år att tjäna och då känns inte det som nåt vidare alternativ. Vi har också lite tankar på att kombinera det med solpaneler i framtiden.

Är det nån som har erfarenhet av frånluftvärmepumpar ?
Har hört att de ska ge ifrån sig mycket ljud tex...

Vi har i dag begvärme och det funkar jättebra. Däremot så är huset vi bor i ca 100 år, så "ventilationen" är lite väl bra :D

Tack på förhand !
 
huset är på 190 kvm kan jag tillägga, med golvvärme uppe och nere...
Och en kamin av nåt slag kommer installeras i vardagsrummet nere.
 
Jag har ingen aning om hur lite energi ditt hus kommer att dra. Husleverantören bör veta det. Frånluftvärmepumpen kommer i alla fall kunna hålla dig med billigt varmvatten året runt, däremot brukar de inte orka med att värma huset då det blir några minusgrader inne.
Det du sparar pengar på om du väljer bergvärme är att slippa byta ut frånluftvärmepumpen då den går sönder. De brukar inte alls hålla lika länge som en bergvärmepump.
 
Har själv en FLVP från Nibe och nu i efterhand hade det nog varit klokare att lägga till för en bervärmepump p.g.a att frånluftsvärmepumpen är dyr i inköp med tanke på livslängd.
 
Jag tror att du skulle spara 10000 kr öm året om du väljer bergvärme. Frånluftvärmepump är en elpanna när det blir riktigt kallt medans bergvärmen fortfarande levererar billig värme.
 
Kolla om du får plats med jordvärme
 
Antar att det är en 750 dom tänker installera ger mer effekt än de gamla flvp som har funnits tidigare men jag skulle satsa på nån typ av jord/berg vp
 
jerk skrev:
Jag tror att du skulle spara 10000 kr öm året om du väljer bergvärme. Frånluftvärmepump är en elpanna när det blir riktigt kallt medans bergvärmen fortfarande levererar billig värme.
Stämmer ju inte riktigt, det sitter väl en elpatron i bergvärmepumpen oxå som får komplettera vid sträng kyla. Dock inte lika illa som en FVP.

En FVP ger ju lite mer än värme, du får ju ett bättre inomhusklimat oxå med bra luft.
 
Bra luft vat jag inte. Det beror på vart man bor. Den suger in den smutsiga luften från utsidan av huset utan filtrering.
 
Visst, det är sant. Men in mina friskluftsdon så sitter det filter som skall rengöras var 3:e månad typ. Sen kan man väl fråga sig hur smart det är att suga in kall uteluft mitt i vintern?
 
jerk skrev:
Jag tror att du skulle spara 10000 kr öm året om du väljer bergvärme. Frånluftvärmepump är en elpanna när det blir riktigt kallt medans bergvärmen fortfarande levererar billig värme.
En frånluft vp blir ingen elpanna men effekten från kompressorn kommer inte räcka till vid riktig kyla.
 
Vi har Nibe 750 i vårt hus. Tillsatsen brukar gå igång runt -12 grader ungefär och vi brukar ha 24 grader inomhus. Men vårt hus är mycket mindre, 144 kvm i 1 plan (2,60 i tak + ryggåstak på ca 55 kvm). Tyckte först att den inte lät mycket alls men nu tycker jag den låter lite för mycket ändå så vi ska köpa en massiv dörr till tvättstugan istället för pappdörren som vi har nu.
 
Om du väljer flvp så se till att du tänker igenom friskluftsintaget ordentligt. Vi har luftspaltsventiler i fönstrena och det gillar jag inte.
 
byggankan skrev:
Om du väljer flvp så se till att du tänker igenom friskluftsintaget ordentligt. Vi har luftspaltsventiler i fönstrena och det gillar jag inte.
Varför inte då ?
 
Det drar och påverkar möbleringen. Visserligen så brukar man placera även andra friskluftsventiler över fönster, men det är ju ingenting som man måste.

Vi har t.ex. 2 stycken sovrum på dryga 9 kvm där fönstrena och kalldraget därifrån gör att det bara finns ett sätt att placera sängen på. Om vi istället hade kunnat placera intaget i hörnet så hade vi haft ytterligare 2 möjliga placeringar och mer flexibilitet i möbleringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.