Vi har idag en frånluftvärmepump (Nibe Fighter 300 från 1990) som börjar ge upp. Vi har vattenburen golvvärme i hela huset. Huset är på 140kvm boyta och ca 175kvm byggyta.

Vad jag skulle vilja ha hjälp med är vad jag skall välja när vi nu skall byta ut den? Min första tanke är ju att bara enklast möjligt sätta din motsvarande frånluftvärmepump (typ Nibe 360P). Besparingen blir då kanske inte så stor på lång sikt, går det att komplettera med något som tex en left/vattenvärmepump som kopplas in till den befintliga (nya) frånluftsvärmepumpen?

Min kunskap om detta sträcker sig så långt att jag försår att jag måste ha någon typ av uppvärming för vattenburna golvvärmen, varmvatten och även en fläkt som sköter husets ventilation.
 
Om du haft mycket eltillskott så kan det vara lämpligt att titta på frånluftvärmepumparna från www.comfortzone.se. Det borde bli minst lika bra som en standard 2-3 kW frånluftvärmepump + en luft/vatten VP. Troligen även billigare, trots att Comfortzone's pumpar börjar vid ca 58000:- + installation. Jag har funderat på att skaffa en själv, men tvekar för att ombyggnaden av ventilationen blir knölig. Det problemet har inte du. Den enda kritik jag hört mot Comfortzone's pumpar är att en del upplever dem som högljudda. Troligen spelar installationen stor roll för ljudnivån, för det är inte alla som tycker att de är högljudda.

/Hasse
 
Den går väldigt ofta på elpatron och kompressorn går hela tiden (förutom vid avfrostning) vid +4 och under. Tror detta beror på att den helt enkelt börjar ge upp. Jag har kikat på Comfortzone men drar nog öronen åt mig direkt om den upplevs som högljud.

Det lutar nog åt en 360P.
 
JonasI skrev:
Den går väldigt ofta på elpatron och kompressorn går hela tiden (förutom vid avfrostning) vid +4 och under. Tror detta beror på att den helt enkelt börjar ge upp.
.
Jag hade en 360p som gick på elpatron när det var kallare än +4 grader. Jag tror inte den håller på att ge upp, det är nog tyvärr så att den inte orkar ge mer än så ur frånluften. Har du kollat så att inte filtret är igensatt så du har problem med flödet.
 
Jag har gjort rent filtret samt fläkten men det är samma resultat, ev får jag hyra utrustning för att dammsuga ventilationskanalerna och se om det blir bättre.
 
Jag tror en bra kombination är att låta frånluftspumpen stå för tappvatten och kompletera med en luft/luftpump så spar du in massor med el under vinterhalvåret då Niben inte orkar med. Billigare än att köpa en ny frånluftspump om den nu inte börjar ge upp vill säga.
 
Tyvärr är det så att det inte är något fel på din 360 för att tillskottet går under +4, det är helt normalt. Det kommer inte att löna sig ekonomiskt att byta värmepump bara för att du tycker att tillskottslampan lyser för mycket.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.