Hej,

Vi har ett hus byggt 1930-tal. Vi har ersatt oljepanna med luftvärmepump och alla fönster är isolerade sedan länge. Detta har naturligtvis påverkat inomhusklimatet och vi har problem med fukt och kondens som har börjat sätta sig som mögel på ställen. Så detta behöver ventileras rejält.

Huset är på två våningar (plus källare) och en kallvind. Nedanvångingen är ganska öppen planlösning och problemfri. Så jag tänkte sätta inloppsventiler genom vägg i sovrum på ovanvåningen, samt frånluft i klädkammare, hall och badrum. Frånluften tänker jag lämpligen går upp via kallvinden.

Hur för jag bäst bort frånluften från huset? Vertikalt ut genom väggen, huset är ca 10 meter brett. Då en kanal över hela med anslutningar från respektive uttag. Bör kanalen gå genom vägg på båda gavlarna, eller räcker det med att släppa ut på ena sidan? Eller bör jag ansluta frånluften till murstocken? Är det ok att borra upp själv i oanvänd kanal, eller bör man beakta någonting? Murstocken blir ju sällan varm nu när oljepannan inte används.

I badrummet sitter en fuktstyrd fläkt i väggen, men den sitter mycket dumt placerad näst intill dörren genom vilken luften kommer. Så det blir inget flöde genom duschutrymme längst in. Kan/bör man ta upp ett frånluftsuttag i taket ovan duschutrymme och ansluta enligt ovan, eller kan det bli obalans när den fläkten går igång i det befintliga ventilen?

Tacksam för hjälp - jag behöver frisk luft!
/Jonas
 
Gå upp genom taket till kallvinden med utdragbar spiro ell liknande sen ut genom vägg..Då slipper du kallras. Isolera gärna röret )...Det går ju att gå direkt ut genom vägg ..sätt ventilkoppen ovanfönster... sätt en ventil i varje sovrum...

Finns det ingen annan värme än ll pumpen??
Mvh
 
Redigerat:
Tack PX, det låter enklare än att ta sig in i murstocken. Ger det tillräckligt självdrag? Vad är syftet med att isolera frånluftsrören?

Vad bör man göra för ljudisolering? Vi har ganska mycket tung trafik, och när vi öppnat för tilluft i sovrummet så har ljudnivån blivit oacceptabel. Ska byta upp till ljudreduserande ventil. Men hur gör man med frånluften via kallvinden?

Uppvärmingen är luft->vatten vvx och vattenbaserade radiatorer. Den är mer än tillräcklig varför vi sällan eldar i spisen mer än för mysfaktorn.
 
Självdragstillopp i sovrum allrum
Frånluft Köksfläkt...Toalettfläkt ....
Isolera rören på kallvind=Kan bildas kondens i rören...

I dessa uppvärmningstider ....ELDA oftare i spisen ....det tjänar både ni och skorstenen och VENTILATIONEN på..

Mvh
 
Självdrag börjar fungera då skorstenen är uppåt 100 grader varm (den temperatur den en gång i tiden hade med oljeeldning).
För att få drag så behövs fläkt.
Dra nya rör i de rum som du redan räknat upp. Om möjligt samla rören på vinden.
Isoleringen är för att förhindra kondens och kallras.
Tänk på att fukten du för ut fäller vatten på vintern. Om du går ut genom vägg som kommer det att droppa vatten på väggen.
Det är därför bättre att gå ut på taket där det kan få droppa på takpannorna.
 
Låter spontant som du bör utreda någon typ av mekanisk frånluftsventilation. Tveksamt om självdrag är funkis.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.