Har ett gammalt torp med bjälkar i taket och låga dörrhål. Uppvärmningen är direktverkande el och en kamin som värmer hela vardagsrummet som den står i plus ovanvåningen då värmen går upp. Inget av värmen går in i övriga rum på markplan. Funderar på att sätta in en frånluftsvärmepump som komplement till vedeldningen som börjar bli lite jobbig. Kan man använda ngn typ av fläkt för att fördela värmen från en sådan? Och fungerar det med bjälkarna i taket? Någon som har erfarenhet?
 
tommib
Du tänker nog inte på en frånluftsvärmepump (FLVP, ser ut som ett kylskåp och är anslutet till ventilationskanaler) som drar luft från bostaden och återvinner värmen för att skicka ut den i ett vattenburet värmesystem. Jag gissar att du tänker på en luft-luftvärmepump (LLVP) som är en sån där låda med fläkt som sitter på väggen och har en burk med fläkt ute.

En LLVP är det enklaste och billigaste sättet att få värme i ett hus med direktverkande el. Tyvärr blir det begränsat av hur planlösningen ser ut. Man kan flytta värme mellan rum med fläktar men det innebär håltagning (vilket kan vara besvärligt i ett timmerhus) och överhörning mellan rummen om man inte använder ljuddämpare (som i sin tur tar plats).

Ev kan man använda en LLVP som har två innedelar men även där blir du begränsad av planlösningen. En ritning, om du har, kan hjälpa för att bedöma förutsättningarna.
 
Tack för ditt svar Tommib! Ja, jag har själv tänkt på det du sa (och ja, jag menade nog en LLVP, det är för många olika förkortningar!). Jag resonerar så här: arbetet med veden och kaminen skulle kunna ersättas av en LLVP som då ger värme där kaminen gör det, fast utan att jag sliter med veden varje år. Varken mer eller mindre. Då kan jag elda för den sk "mysfaktorn" :) Om jag vill. Såg i en annan tråd att ngn placerat sin innedel under ett fönster. Jag har plats mellan två fönster, mellan elementen som sitter under fönsterna. Det är i vardagsrummet där kaminen finns. Man kan alltså sätta den delen lågt? Resonemanget var att värmen stiger och det är väl bättre att ha den lågt än uppe i taket, väl? Vad är det för ljudvolym egentligen? Stör den? Och hur kraftig är fläkten som driver fram värmen? Har klistrat in en bild av husets planlösning. Handritad planlösning av ett hus med rumsmarkeringar och mått, orienterad på längden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det där kommer nog funka helt okej. Ljudnivån på nya aggregat är ganska låg och stör inte så mycket, mest luftflödet som kan vara jobbigt.

Sätt innedelen 30cm från taket, den blåser så luften blandas ändå och det går att ställa mellan sving blåsning eller valfri vinkel

Ett annat alternativ är en LVVP (luft vatten värmepump) och element men då pratar vi helt annan investering
 
Det finns värmepumpar där man kan välja en golvstående innedel istället. Jag skulle ha valt en sån istället för att sätta en 'vanlig' innedel så lågt.
 
  • Gilla
CHEMAS och 1 till
  • Laddar…
Sätt en golvmodell. Gärna en multisplit eller 2 maskiner. Ta bort element under vissa fönster o sätt dit dom.

Snåla inte. Köper du eller har ett hus värt pengar som inte bör rivas så kostar uppvärmning. Uppvärmning är inte gratis. Vilket många tror. Scenario: 150m2 o maskinen ska vara gratis o driften likaså. Det funkar inte så.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det där kommer nog funka helt okej. Ljudnivån på nya aggregat är ganska låg och stör inte så mycket, mest luftflödet som kan vara jobbigt.

Sätt innedelen 30cm från taket, den blåser så luften blandas ändå och det går att ställa mellan sving blåsning eller valfri vinkel

Ett annat alternativ är en LVVP (luft vatten värmepump) och element men då pratar vi helt annan investering
Tack! Golvstående modell som några föreslagit låter bra. Och att kanske ersätta ett eller två element med sådana. Jag tror jag får besöka ngn av mina grannar som har en sådan så jag kan se hur det funkar med blås och så.
 
useless useless skrev:
Det finns värmepumpar där man kan välja en golvstående innedel istället. Jag skulle ha valt en sån istället för att sätta en 'vanlig' innedel så lågt.
Tack för ditt svar! Jag tar till mig era synpunkter!
 
CHEMAS CHEMAS skrev:
Sätt en golvmodell. Gärna en multisplit eller 2 maskiner. Ta bort element under vissa fönster o sätt dit dom.

Snåla inte. Köper du eller har ett hus värt pengar som inte bör rivas så kostar uppvärmning. Uppvärmning är inte gratis. Vilket många tror. Scenario: 150m2 o maskinen ska vara gratis o driften likaså. Det funkar inte så.
Tack för ditt svar!
 
Golvstående eller vägghängd är mest en smaksak. Jag tycker det är skönt att få bort saker från golvet därav föredrar jag vägghängda. Fast de golvstående kan ju vara snyggare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.