Hej,

Har en frånluftsvärmepump men även en kuft/luft sen förra sommaren, egentligen bara som AC. Men insett att den värmer upp snabbare och bättre än elementen på ovanvåningen där den sitter (golvvärme nere), så frågan är har jag något att vinna på att köra den nu på vintern kontra elementen? (har dragit ner dem nu) eller är det ingen besparing utan mer komfort?

Jag tänker att frånluftsvärmepumpen istället bara behöver värma golvet nere då, om man stänger av alla element uppe, så att det tillsammans är mer fördelaktigt. Vad tror ni?
 
Det låter som en bra ide.
 
Ja jag tycker det själv, men frågan är om det faktum är det? :)
Är en luft luft effektivare än en frånluft?
 
Ofta är det så. Det beror lite på vad det är för FLVP, men är det en lite äldre modell så är uteffekten oftast bra ett par kW, resten blir elpatron.
 
useless useless skrev:
Ofta är det så. Det beror lite på vad det är för FLVP, men är det en lite äldre modell så är uteffekten oftast bra ett par kW, resten blir elpatron.
Ja stämmer, det är en bosch installerad 2014. 2kw. Elpatronen går många gånger om dygnet nu när det är minusgrader...
Räcker det då bara att skruva ner termostaten på alla elementen på ovanvåningen, eller behöver jag göra nåt mer?
 
J joksi skrev:
Ja jag tycker det själv, men frågan är om det faktum är det? :)
Är en luft luft effektivare än en frånluft?
En LLVP leverar gratisenergi ner till ca -10 - -15 graders utomhus temp beroende på modell.
Bra att använda FLVP som grundvärme men ställa in en hög bör-temp på fjärren till pumpen (22-23 grader) så att LLVP själv tar över större andel av värmebehovet de timmar då det är något mildare ute.
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
A
B Boende45 skrev:
En LLVP leverar gratisenergi ner till ca -10 - -15 graders utomhus temp beroende på modell.
Bra att använda FLVP som grundvärme men ställa in en hög bör-temp på fjärren till pumpen (22-23 grader) så att LLVP själv tar över större andel av värmebehovet de timmar då det är något mildare ute.
en pump som levererar gratis energi vill jag ha vad är det för en?
 
  • Gilla
  • Haha
segv och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
en pump som levererar gratis energi vill jag ha vad är det för en?
OK inte gratis energi eftersom du tar den från energin i utomhusluften.

Besparing av köpt energi ska det vara. En LLVP kommer alltid leverera besparing av köpt energi jämfört med direktel( radiatorer eller golvvärme) där man får betala 1 kWh el för att få 1 kWh värme dvs COP 1,0.

Du vet också att man slarvigt uttryckt anger gratisenergi för värmepumpar.
 
B Boende45 skrev:
En LLVP leverar gratisenergi ner till ca -10 -, -15 graders utomhus temp beroende på modell.
Bra att använda FLVP som grundvärme men ställa in en hög bör-temp på fjärren till pumpen (22-23 grader) så att LLVP själv tar över större andel av värmebehovet de timmar då det är något mildare ute.
Varför just för grundvärme?
Har provat senaste dagarna, snittar - 4 ute och har helt stängt radiatorerna (eller de är på en snöflinga) och pumpen i allrummet är inställd på 21c. Det innebär ungefär den tempen där, men i angränsande sovrum ca 19. Vilket vi tycker är perfekt att sova med.[/QUOTE]
 
J joksi skrev:
Varför just för grundvärme?
Har provat senaste dagarna, snittar - 4 ute och har helt stängt radiatorerna (eller de är på en snöflinga) och pumpen i allrummet är inställd på 21c. Det innebär ungefär den tempen där, men i angränsande sovrum ca 19. Vilket vi tycker är perfekt att sova med.
[/QUOTE]

Om allt är perfekt ska ni naturligtvis inte göra något.

FLVP tar energin som finns i frånluftsflödet i ventilationen och omvandlar till värme och varmvatten.

I en villa är flödet begränsat och ger därmed inte så mycket värme.

Energin i utomhusluften som en LLVP eller LVVP använder till produktion av värme är närmast obegränsad vid tillräckliga temperaturer.
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
A
B Boende45 skrev:
OK inte gratis energi eftersom du tar den från energin i utomhusluften.

Besparing av köpt energi ska det vara. En LLVP kommer alltid leverera besparing av köpt energi jämfört med direktel( radiatorer eller golvvärme) där man får betala 1 kWh el för att få 1 kWh värme dvs COP 1,0.

Du vet också att man slarvigt uttryckt anger gratisenergi för värmepumpar.
första gången jag hör/läser gratisenergi faktiskt och då har jag ändå hållt på med detta i 20år
 
Men köpt energi har du hört talas om?
 
A
B Boende45 skrev:
Men köpt energi har du hört talas om?
Nej inget av det du skriver har jag någonsin hört något om.
 
Funderar på om jag kanske behlver göra något mer? Justera inställningar på pumpen? Eller ska det räcka bara att skruva ner radiatorerna till 0?

Jag upplever det nämligen inte som att pumpen får det lättare, trots att den nu i praktiken bara behöver värma en våning (golvvärme)

Kanske missar jag något?
 
Värmen nerifrån stiger uppåt men belastningen på frånluftsvärmepumpen borde nog minska med 1/3 i alla fall. Sätt gärna radiatorerna åtminstone på t.ex. 10 grader eller frostskydd så finns de som backup om det händer något med luftluftvärmepumpen eller man glömmer någon innerdörr stängd.
 
  • Gilla
joksi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.