Hej,

Har en IVT VENT 402 som idag enbart går på utomhustemperatur och har svårt att få en bra inomhustemp, oftast för kallt.

Golvvärme i hela huset. Alla ställdon är avplockade vilket innebär fullt ös.

Jag funderar på att införskaffa inomhusgivare och alternativen som jag ser är IVT's egna eller typ Ngetic.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av? Bör jag satsa på någon form av inhomhusgivare? Vad i så fall?
 
Hej! Eftersom golvvärme är väldigt värmetrögt rekommenderar NIBE inte innegivare till sina värmepumpar. Det blir fel i styrningen med temperaturen som släpar efter. Styrning med utegivare är det bästa. Måste vara något annat fel om ni inte får upp temperaturen. Värmekurvan? Cirkulationen?
 
  • Gilla
Städgubbe
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Eftersom golvvärme är väldigt värmetrögt rekommenderar NIBE inte innegivare till sina värmepumpar. Det blir fel i styrningen med temperaturen som släpar efter. Styrning med utegivare är det bästa. Måste vara något annat fel om ni inte får upp temperaturen. Värmekurvan? Cirkulationen?
Intressant - inte tänkt på det så men det låter ju rimligt!

Nu har det ju på kort tid blivit väldigt kallt där jag bor (norr om Göteborg), men vid hade typ 19-20c inne idag, lite beroende på mätpunkt. Pumpen är inställd på 21,5 och jag har bifogat bild på värmekurvan.

Det är ju en fin gräns, 20-20,5c känns optimalt sett till energiförbrukning(?) och samtidigt dra sitt strå till stacken avseende bristen på el/energi. Men så fort den går ned under 20 blir det för kallt.
 
  • Digital display som visar en värmekurva för temperaturstyrning med punkter för justeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det vara blåsten på västkusten som gör det svårt för er att få en jämn temperatur? Vinden är svår att skydda sig mot och man bör ha ett så tätt hus som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.